Tack för förslag, Gert och Irene!
Någon så ”långtaggig” piggplätt har jag då aldrig sett – men den vackra vita kanten finns ju iaf där…
Jag hade en fundring om att den mycket resupinata tickan möjligen kunde vara en (ännu obefläckad) fläckticka, men får väl kolla om den är tuggbar…
Ska titta till båda igen - när all nysnön självdött och ljuset återkommit!
Ingen som tror nåt om almklumparna…?
Nu tror jag mig ha listat ut vad serie 1 visar. Det bör vara lavparasiten Illosporiopsis christiansenii - som enligt Tommy Knutsson (på uppsalaårsmötet) inte går att hitta så här års - eller möjligen ngn annan art - om det nu finns ngn!
De små bör isf vara ihjälsvultna stackare!
Jag skickar med en dålig, dagsfärsk likbild med några hemtagna. Ska gå och kolla i morrn - in situ.
Nu är de resupinata kollade – och Irenes glastickeförslag stämmer bra. Men jag tycker att glasig inte är ngn bra beskrivning. Mest påminner konsistensen om den homogena ”nylon”livrem jag nån gång på 40-talet fick av en storslagen, USA-farande bildirektör/sommargäst. Har den tyvärr inte kvar! I sommarvärmen kunde man dra ut den ”till nästan oändlig längd” – och i kyla bröts den av!
Bilder på en resupinat koloni - där ett monster jagar en liten kyckling – och sen
de båda tidigare avbildade, nu som nyskördade på mm-ppr, tämligen småporiga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.