Svampar är ett område som jag inte kan, behöver hjälp o råd. Har fått in röksvamp i en perennrabatt på 30m2 som anlades för 6 år sedan. Vill helst inte ha den där. Räcker det att gräva bort jorden där trådarna är synliga plus lite till? Har det kommit med i den jord jag köpt och utvecklats under tiden? Planteringen ligger mitt inne i tätbebyggt område. Skall jag räkna med att svampen kan dyka upp igen på den plats där jag lägger jorden?
Nu är det där tack och lov inget stort problem eftersom svamparna inte gör någon skada, så du skulle väl helt enkelt kunna gräva bort jorden där fruktkropparna är koncentrerade, och hoppas på att de minskar i antal. De har sannolikt följt med jorden.
Jag gissar att jorden innehöll ganska mycket halvförmultnat material. Svamparna lever av att bryta ner sånt, så förr eller senare kommer de ändå att minska - om du inte fyller på med ny jord av samma sort.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.