0 382 visningar

4 svar

Helvella lacunosa giftig?

buffy

9 apr 2014 kl. 16:51

Jag har plockat och ätit svart hattmurkla och har inte blivit sjuk. Nu tar jag en MOOC i Poisonings in the home and Community, Coursera, University of San Francisco och denna veckas ämne är giftiga svampar och växter. Helvella lacunosa tas upp som en giftig svamp, innehållande monomethylhydrazine, samma gift som i stenmurkla. Tydligen får man neurologiska symtom som förvirring och ataxi och måste behandlas med pyridoxin IV.

Jag känner igen svampen både på bilden och det latinska namnet. Kan någon kunnig här förklara? Det vore jättekul, i USA tycks detta vara en giftsvamp.

helvella lacunosa

0

Irene A

9 apr 2014 kl. 17:10

Jag har läst tidigare att giftet ska finnas i Helvella lacunosa, i mycket små mängder.

Men.. den amerikanska arten är inte samma som vår. Den som är avbildad som lacunosa på din bild är troligen Helvella vespertina. Frågan är om den är giftigare än vår art?

0

buffy

9 apr 2014 kl. 17:20

Tack för ditt svar! Jag blev bekymrad! Jag bör nog påpeka detta för kursledningen. Du har rätt i att bilden inte såg ut som den typiska, “skånska” hattmurkla som jag brukar plocka, men foten är väldigt lik + det latinska namnet som angavs var samma.

0

Irene A

9 apr 2014 kl. 17:48

De amerikanska arterna har faktiskt gått under namnet lacunosa ända fram till 2013. Först då fick några av dem egna namn. En annan, oftast lite ljusare, heter Helvella maculata.

0

buffy

9 apr 2014 kl. 19:52

Men tack! Vad roligt att få veta! Det ska jag meddela kursforumet =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone