Vad ska denna döpas till?
Växte med tre glesa fruktkroppar i beteshage på sydligaste Öland, på jord eller “begravd” ädellövved.
2a fotot är av hylle"duttar” på hatten.
Sporerna på 3e fotot har helt central groddpor, är släta och har storleken 9.3-11.1 x 5.9-6.7 mymeter. Några pileo- eller caulocystider hittar jag ej, alltså rimligen en Coprinopsis. Hoppas du har förslag på namn?!!
Tack för ditt svar, Irene! Hattarna är mellan 4 och 5 cm breda, och det är bl a de är så stora som gör att den inte faller in tydligt i någon Coprinopsis. Men det är klart, är även osäker på vilken av Key A - E på s 672 i “nya” Funga Nordica man måste välja för att komma rätt ...?
Med uteslutningsmetoden hamnar man - iaf jag:-) på nyckel D eller E. Coprinopsis håller jag med om att det bör vara.
Kommer du fram till något tänkbart där, kan det vara en bra idé att jämföra detaljerna hos Kees Uljé:
http://www.grzyby.pl/coprinus-site-Kees-Uljee/species/Coprinus.htm
Nyckeln har några år på nacken, så där finns inte samma uppdelning i släkten som idag, men artbeskrivningarna är detaljerade.
Jag skulle nog kollat en runda till efter cystider. Samtidigt tittat lite mer på hyllet efter långa celler (ofta ljusbruna och vårtiga) som brukar förekomma lite i grupper, kan lätt missas om man gör för litet prep.
Misstänker att det är Coprinellus radians. Men då med antagandet att det går att hitta ovanstående.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.