Jag har tänkt mig plocka murklor och tillreda idag. Har en fråga om hur jag går tillväga. Står att jag ska koka dem minst 2 gånger 5 minuter. Det jag undrar då är om jag bara helt enkelt lägger dem i en panna o fyller på vatten eller om jag ska låta vatnnet koka ur dem först som man gör med vanlig svamp….
Mvh Peter
Du ska ta en stor gryta fylld med kallt vatten, lägga i murklorna (delade så du får ur sniglar och sand).
Sen koka upp vattnet och låta det koka i minst 5 minuter. Lägg inte på något lock, och se till att ha bra ventilation. Full fart på köksfläkten!
Fiska sen upp murkelbitarna och häll bort vattnet.
Om du behöver koka dem en gång till, beror på hur mycket murklor du har i förhållande till vattenmängden. Har du bara en handfull murklor och kokar dem i 8-10 liter vatten, kan det räcka med en gång.
Sen kan du steka och stuva dem, och äta på egen risk…
Du ska inte koka ur dem som med vanlig svamp först.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.