Framför en stor flishög av barrträd hittade jag på em. ett 30-tal murklor som jag undrar över. Är det rund toppmurkla eller ? Foten är fastvuxen med hatten och ett fåtal var knytnävsstora, runda eller äggformade, några väldigt ljusa , de flesta var små, en del hade torkat. Skall inte den arten växa med lövträd och längre söderut än Gästrikland ?
Rund toppmurkla ?
Är det tillräckligt kalkrikt och inte för kallt klimat kan de nog finnas lite varstans.
På Gotland har jag stött på dem både i barrskog (en mörk form), under lövträd och intill gamla husgrunder (de sistnämnda har varit ljusare former). Det finns säkert flera runda arter, fast alla brukar rapporteras som rund toppmurkla. Det är inte den vi kallar Morchella conica i alla fall.
Tack Anitha, ja det var verkligen en överraskning.
Irene,i en del böcker läser jag morchella conicia, i andra morchell elata. är det olika arter av toppmurkla ?
De som jag hittade i går bör väl vara morchella esulenta ( rund toppmurkla ), marken är kalkrik och varmt har det varit tills nyligen.
Bild på växtplatsen,svamparna växte efter vägkanten vid kanten av en stor flishög.
Morchelle esulenta ?
Fantastisk fyndplats! Med lite tur kanske den står sig några år.
Det nordligaste fyndet jag hittar förutom dina, är från Alnön i Medelpad.
Det är väldigt rörigt med namnen på toppmurklorna. Den vanliga arten brukar kallas både conica och elata, men experterna är inte överens om att conica är just den arten. Många menar att conica istället är en toppig form av esculenta.
Släktet består av två huvudgrupper: elatagruppen(26 arter/former) och esculentagruppen(16 arter/former) + den nordamerikanska rufobrunnea.
Det som kallas conica hos Artportalen är samma art som elata.
Egentligen borde vi använda namnet elata hos oss, eftersom den beskrevs av Elias Fries, och det är oklart om conica som beskrevs från kontinenten, verkligen är samma art.
´Tack för svar Irene. Ja det är onekligen svårt med namnen när man skall rapporterar till artportalen.
I ” Svampar i Norden & Europa ” såg jag att de nämt en annan rund toppmurkla vid namn Morchella rotunda .
Jag har efter viss möda lyckats att lokalisera platsen på kartan och ta ut koordinaterna för att kunna besöka platsen igen.Det var bara slumpen som gjorde att jag hittade dem eftersom jag tog skogsvägar hem efter ett ärende på annan ort.
Måste åka tillbaka och kolla vidare för så många skogsvägar det finns åt alla håll och det gör mig så nyfiken.
Irene har nästan svarat men…
Jag har c:a vart fjärde år hittat en rund toppmurkla 10 - 30 cm hög i lövdominerad skog på N Gotland. I år har jag hittat en betydligt mindre form på en ödekyrkogård med tall (också Gotland),3 - 6 cm. Jag mikroskoperar inte och kan nu inte bifoga bild. Men kan SMS:a om någon meddelar mig på 0708 397687. Vore intressant att veta om matvärdet anses vara detsamma.
Grattis !
Och inte bara till artfyndet, utan även till mängden !
har själv aldrig hittat fler än tre toppmurklor på samma ställe, oftast en enda…
och aldrig den runda varianten
man får inspiration…. måste ut o kolla i “mina” flishögar….som dock inte är högar alls i jämförelse med din fyndplats… mera som vägbeläggning…
Lycka till Bo !
Jag har funnit de toppiga murklorna efter vägkanter där det tidigare legat timmer, senast i morse hittade jag några i gräset vid en f.d timmervälta. Men jag tycker mig märka att de kommer ungefär 3 år på samma platser sedan upphör fruktkropparna att visa sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.