Läst mycket om vart dom ska växa och sett många bilder på murklor, men inte ofta man får se bild på växtligheten runt svampen en bild säger mer än text, jag har hittat tio tal stenmurklor i år på väldigt olika ställen i sandig skyttegrav, mitt i en granskog bland grön mossa mm. Det är första året jag plockar murklor går mycket i skog sommar/höst vill nu även plocka svamp på våren. Skulle vara tacksam om ni vill dela med er av er erfarenhet och även bild på skogen hur det ser ut runt svampen. Är jätte tacksam för all tips ni delar med er till alla. Jag vet att det finns trådar om murklor men det är bilder på där murkolrna växer jag är ute efter ist för att focusera kamera linsen på bara svampen ta bilden fem meter ifrån så man får se en helhet. Det hjälper ju andra var dom ska leta.
En bild på växtplats för stenmurklor, spår efter skogsmaskin igenom gallrad barrskog. Jag räknade till 202 st alltifrån små till en tennisbolls storlek.
En gammal miljöbild där jag hittat toppmurklor, i gräset efter skogsväg som tidigare trafikerats av timmerbilar. De växer också vid vägkanter där det legat timmer, finns flis eller vedrester.
Växtplatser för murklor
Tveksam till att torka i ugn, om så bör det vara en varmlufts, max 40 - 50 grader. Själv ha jag en svamptork. men kanske du kan fixa en ram med nät och sätta en fläkt under så att luften cirkulerar.
Jag delar dem på mitten och är de stora så ytterligare en gång ( 4 delar )
Lycka till och ut och hämta resten :) .
Tveksam till att torka i ugn, om så bör det vara en varmlufts, max 40 - 50 grader. Själv ha jag en svamptork. men kanske du kan fixa en ram med nät och sätta en fläkt under så att luften cirkulerar.
Jag delar dem på mitten och är de stora så ytterligare en gång ( 4 delar )
Lycka till och ut och hämta resten :) .
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.