0 10791 visningar

19 svar

vart växer murklor.

micke

11 maj 2014 kl. 13:03

Läst mycket om vart dom ska växa och sett många bilder på murklor, men inte ofta man får se bild på växtligheten runt svampen en bild säger mer än text, jag har hittat tio tal stenmurklor i år på väldigt olika ställen i sandig skyttegrav, mitt i en granskog bland grön mossa mm. Det är första året jag plockar murklor går mycket i skog sommar/höst vill nu även plocka svamp på våren. Skulle vara tacksam om ni vill dela med er av er erfarenhet och även bild på skogen hur det ser ut runt svampen. Är jätte tacksam för all tips ni delar med er till alla. Jag vet att det finns trådar om murklor men det är bilder på där murkolrna växer jag är ute efter ist för att focusera kamera linsen på bara svampen ta bilden fem meter ifrån så man får se en helhet. Det hjälper ju andra var dom ska leta.

0

anithaumeå

11 maj 2014 kl. 17:10

Markberedda kalhyggen är bra platser.

0

Hans v E

11 maj 2014 kl. 22:09

Till rotvältor av gran.

0

Lena M

12 maj 2014 kl. 07:44

En bild på växtplats för stenmurklor, spår efter skogsmaskin igenom gallrad barrskog. Jag räknade till 202 st alltifrån små till en tennisbolls storlek.

En gammal miljöbild där jag hittat toppmurklor, i gräset efter skogsväg som tidigare trafikerats av timmerbilar. De växer också vid vägkanter där det legat timmer, finns flis eller vedrester.

Växtplatser för murklor

0

Lena M

12 maj 2014 kl. 07:52

Här kommer den andra bilden som inte kom med i inlägget.

Miljöbild

0

micke

12 maj 2014 kl. 19:59

Nu känner man sig mer säker på att man går på rätt ställen iaf. Blir så mycket lättare när man får se bild på hur det ser ut runt omkring. Har letat mycket på kalhyggen men bara funnit en enda murkla. Dock så märkte jag att det växer endel där svin har gått å bökat!

0

Carina S

12 maj 2014 kl. 21:18

Jag har i trädgården! Toppmurklor. :)

0

micke

18 maj 2014 kl. 19:33

Idag fann jag dessa, Toppmurklor som jag tror det är. hittade cirka 50st men finns mycket mer än det kvar. är det “rundad” toppmurkla lr? jag har googlat en del och märkt att toppmurklan kan skilja sig i färgen från brun mot gul..

toppmurkla antar jag?

0

micke

18 maj 2014 kl. 19:43

En till bild.

Toppmurkla?

0

Irene A

18 maj 2014 kl. 20:35

Visst är det rund toppmurkla, ingen dålig skörd det där!

0

Micke

18 maj 2014 kl. 21:08

Första året jag plockar murkla så det var ju extra roligt att hitta dessa. var cirka 50st vi skörda på samma ställe idag. är minst lika mycket kvar. så får åka dit imorgon igen. går det bra att förvälla och frysa ner dessa?

0

Lena M

19 maj 2014 kl. 05:50

Men grattis, så kul för dig. Torka dem tycker jag, de vinner i smak.
Var i landet bor du, jag hittade lite här i Gästrikland tidigare .

0

Micke

19 maj 2014 kl. 08:14

Jag bor i Skövde. Då får jag torka dessa. Behöver man stycka ner dom i små bitar lr räcker det med att dela dom och sen köra i ugnen ett par timmar. Stekte några igårkväll och oj vilken god svamp säger jag!

0

Lena M

19 maj 2014 kl. 08:35

Tveksam till att torka i ugn, om så bör det vara en varmlufts, max 40 - 50 grader. Själv ha jag en svamptork. men kanske du kan fixa en ram med nät och sätta en fläkt under så att luften cirkulerar.
Jag delar dem på mitten och är de stora så ytterligare en gång ( 4 delar )
Lycka till och ut och hämta resten :) .

0

Lena M

19 maj 2014 kl. 08:35

Tveksam till att torka i ugn, om så bör det vara en varmlufts, max 40 - 50 grader. Själv ha jag en svamptork. men kanske du kan fixa en ram med nät och sätta en fläkt under så att luften cirkulerar.
Jag delar dem på mitten och är de stora så ytterligare en gång ( 4 delar )
Lycka till och ut och hämta resten :) .

0

Micke

19 maj 2014 kl. 23:02

Fixade en svamptork idag Lena M. Fyllde alla sex våningar som nu står på tork men har ett durkslag kvar i kylen som får torkas imorgon. hur länge bör man köra en svamptork tro? tycker dom redan börjar krympa ordentligt redan efter fyra tim.

0

Micke

19 maj 2014 kl. 23:03

Blev iaf 97st allt som allt.

0

Lena M

20 maj 2014 kl. 06:39

Det går på några timmar, du känner när de är knastertorra. Sen kan du förvara dem i glasburk med tättslutande lock. Ät och njut !

0

Är detta en sorts murkla?

Lilian Holmgren

2 okt 2021 kl. 15:12

Hittade dessa svampar i min trädgård i Hudiksvall. Det växer en ek i närheten.

0

Jan A Uppsala

2 okt 2021 kl. 15:32

Svart hattmurkla, god matsvamp, läs om den - men du borde ha startat en NY tråd!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone