1. I skogarna här i Småland finns det enorma mängder med en kremla som jag inte riktigt kan identifiera. Den har mild smak, kort, tjock fot, hatten är brun med bleknande fläckar (ser ut som färgen har runnit bort)och upp emot 15 cm. Tror och hoppas det är mandelkremla, men speciellt foten stämmer inte med bilder här i SvampGuiden eller från mina svampböcker.
Bild nr 2 - usel bild - är en mörkt rökgrå, vacker svamp som jag tror är en riska. Finns i mängd längs med en skogsväg. Hatten är sammetsaktig, upp till ca 10 cm, den har vit mjölksaft och luktar (enligt min näsa) starkt som kokos. Sökte i databasen och fick veta att det finns en kokosriska. Är det vad jag hittat?
3. Har även hittat vad jag trodde var stolt fjällskivling. När jag kom hem såg jag att skivorna rodnat, så det är väl rodnande fjällskivling. Om så är får jag återbörda den till naturen - onödigt att riskera att bli magsjuk, nu när överflödet i svampskogarna är så enormt.
Tack för svaret, Irene!
Jag har nu letat i databasen efter info om svedkremla, och hittade en bild som stämmer väl överens med en del av mina kremlor. Dock - smaken på min kremla är mycket mild - syftar förleden sved- på att den växer där marken har varit svedd? Eftersom den är så vanlig här i skogarna tror jag inte att marken varit svedd på så stora ytor, åtminstone inte på väldigt många år.
Om det är svedriska antar jag att den inte är en matsvamp…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.