0 691 visningar

12 svar

Okända små svampar på grusplan med ogräs m.m...

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 07:03

Hemma på gårdsplanen hittade jag i går e.m. några dussin av de avbildade och skördade den äldsta/största.  Tycker den är aningen skum.  Alla är ganska lågväxta och den skördade har möjligen antydning till en åtsmitande ring.  De övriga är ännu helt intakta.  Nån som vet?

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 07:06

Så ännu en utebild, sen inne på mmppr.

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 07:50

Kollade gänget i morse och tog två hattbilder som dock inte blev så gråtonade som originalen…

0

SvenD

19 maj 2014 kl. 10:57

Kanske någon art av skräling?

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 12:55

Ja, det måste/kan nog vara det, men jag är inte riktigt nöjd. Dessa är så snyggt gryniga och har så “konstiga” färger - tycker jag…

0

Irene A

19 maj 2014 kl. 12:57

Tårspröding kanske?

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 13:34

Också ett mycket tänkbart släkte.  Den luktade iaf mycket gott i går. Nu är alla ute regnvåta och får självtorka lite!
Den jag skördade är tämligen svartsporig.

0

Bo E

19 maj 2014 kl. 17:16

Påminner lite om dessa tycker jag ?  På skogsstig, sank kalkhaltig mark
I närheten av Örebro, Nerike

foto: Bo E

0

Karl S

19 maj 2014 kl. 17:42

Håller med Irene om Lacrymaria. Bos skivling ser mera ut som en Agrocybe?

0

Hans v E

19 maj 2014 kl. 18:40

Jag tycker Bo E´s svamp påminner om Cortinarius vespertinus - vagabondspindling och håller med om Lacrymaria. Men årstiden!! Det är ju ett kvartal för tidigt! Gäller väl även bo e´s rödskölding i närstående inlägg. Och tårsprödingarna verkar dessutom redan gamla.

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2014 kl. 18:46

Tack för tipsen.  Det är tårspröding, Lacrymaria lacrymabunda! 
Foten är visserligen mycket kort –  den mycket exponerade växtplatsen -  men ringzonen är mycket tydlig och även allt stämmer. 
Ska proväta ett gäng ungdomar i morrn.  De luktar verkligen inspirerande aptitretande! 
Apropå aptitretare, så kan jag meddela att vi nu har en hink granskogsvårmussar att hämta hem om nån dag!
Och Hans, de gamla är bra att visa - de unga att äta!
Men jag visade faktiskt riktigt unga också - för den som var uppmärksam.

0

Hans v E

19 maj 2014 kl. 22:17

Ja, men bara uppifrån! Därför var jag osäker, när jag inte kunde se de typiska “tårarna” på skivorna.
Men tårspröding är väl inte ätlig?!

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2014 kl. 07:34

Jodå, Hans! Man gråter inte av vare sig vit- eller tårsprödingar.  Jag tar alltid rätt på alla vit- jag hittar, men har tyvärr inte tidigare hittat ätliga tår- i påtagliga mängder.
Så det är bara av egoistiska skäl du inte fått se de smås underreden!..;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone