0 760 visningar

4 svar

Skivling i mossig granskog 140518

bo e

19 maj 2014 kl. 17:22

vad kan detta vara ?
Fanns ganska rikligt, många halvt dolda i torr mossa
På kalkrik mark i höjdläge nära reservatet Brunnstorpkärret nära Kvinnersta, norr om Örebro i Nerike

bo e foto

0

bo e

19 maj 2014 kl. 17:26

min enda gissning var någon laxskivling… ganska stora och köttiga för denna årstid tycker jag
ca 5-6 cm hög och 4-5 cm diameter

fanns mindre o de växte alla i torr mossa under större granar

0

Hans v E

19 maj 2014 kl. 17:38

Pluteus aurantiorugosus - Rödskölding!

0

Irene A

19 maj 2014 kl. 18:56

Och nästa förslag är stor vårtrattskivling, Clitocybe vermicularis :-) Den vill ha kalkrik mark, kommer tidigt och har rikligt med myceltågor i fotbasen.

0

bo e

20 maj 2014 kl. 17:44

nu blev det svårt…
Rödsköldingen sägs leva på död ved
Denna växte i ganska djup mossa, och visst, där kan ha funnits död ved
men den jag drog upp och fick upp med myceltrådar hängandes verkade ju inte dra med sig nån pinne eller träbit..??
Det fanns ingen alm eller annat större lövträd i närheten
Mest större granar på ganska öppen, mossig mark med inslag av hasselbuskage

vårtrattskivling ser ut att ha en trattformad hatt, mina fynd hade klocklikt välvda hattar som på bilden
ingen antydan till tratt
vid brytning fanns larver i flera ex
svag men behaglig doft, ganska torr i köttet

Detta var svårt…
men hursomhelst en ovanlig art !
Spännande område detta ! Jag hittade flera fina ex av guldkremla där förra sommaren / hösten
Kuperad stenig mark i höjdläge mycket nära ett större område med kalkrikkärr
vanlig kantarell finns också i närheten
tyvärr inga fynd från den betade delen närmare kärret ännu
men detta är ett område att återvända till…
tack för förslagen !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone