0 342 visningar

5 svar

Sommarspindlingar? och vårmussar

Jan A, Uppsala

20 maj 2014 kl. 16:26

Idag hemkom hustru och hund med några fina granskogsvårmussar och naturliga bilder på dessa – och så bilder på något hon sa att fanns massor av – men det var alldeles för varmt för att vända någon upppochner!..;)
Först några granskogsvårmussar.

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2014 kl. 16:28

Sen de som det var för varmt att vända uppochner på…
Så vitt jag förstår, så hittade jag såna för 24 månader och en vecka sen - i en liknande skog – med annan ägare.  Ryman fick mina och blev väldigt glad. 
Glad i hågen började jag traska ”däråt” för att titta, vända uppoch ner och skörda, men orkade bara några hundra m – och måste vända.  Kanske får några ex ”gratis” hemförda i morrn!

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2014 kl. 16:48

Det måste nog bli c 23 månader sen, 2012-06-17…

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2014 kl. 12:42

Tur att jag blev tröttfärdig och vände så tidigt!
Det hade varit mycket värre att traska/krypa 7-8 km för att vända upp och ner på dessa som jag fick hemburna i går!  (Men å andra sidan hade jag säkerligen! hittat ngt annat istället.;))
Så här såg de falska, eller åtm de med av mig felbedömd smålek, ut på rutppr. Hattar 2½ - drygt 3½ cm.
Jag tycker inte nånting, iaf inte ”vårröding” men vad kan det annars vara!? 

0

Irene A

22 maj 2014 kl. 12:49

Jag tycker allt att de där sista också platsar som sommarspindlingar.

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2014 kl. 13:09

Stort tack för svaret Irene - och jag hoppas att du då menar att de verkligen får vara så ynkligt små. Hustrubilderna visade perfekta sommarspindlingar - tyckte jag - men de jag hittade för två år sen var c dubbelt så stora - men iö väldigt lika.
Bäst jag torkar/sparar hela skörden då!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone