0 385 visningar

9 svar

Champinjoner

Lena M

29 maj 2014 kl. 11:10

I gammal , planterad granskog som blev röjd förra året fanns ett 10-tal champinjoner, visst är det tidigt för att vara i Gästrikland och så är det extremt torrt.

Lena M

0

anithaumeå

29 maj 2014 kl. 12:59

Hej!
Helt fantastiskt. Du är en riktig turgumma.
Lycka till med fortsatt jagande.

0

bo e

29 maj 2014 kl. 16:12

ser ut som samma art som micke leh lade upp på mycelets vänner..?
såg du dem?
fast dina är yngre och fräschare
i mina ögon i varje fall
har du artbestämt dessa?

0

Lena M

29 maj 2014 kl. 19:24

Tack Anitha, ja det var en överraskning.
Nej Bo , det inlägget har jag inte sett och jag har fått dem artbestämda av kunnig.

0

mumrik

1 jun 2014 kl. 17:22

Vad är det för art då?

0

Lena M

1 jun 2014 kl. 17:39

Hej !

Jag har fått dem artbestämda till ” sommarchampinjoner “, en art som dyker upp tidigt, i slutet av maj början av juni. Hittade ytterligare ett dussin igår, inte så vanliga kanske eller förbigångna . De jag hittat har växt i planterade granskogar .

0

Lena M

3 jun 2014 kl. 07:15

Jag hittade en tredje lokal i går där det fanns sommarchampinjoner och ni får en miljöbild. Sök i ” fattiga” granskogar, jag menar skogar med mkt. liten växtlighet och dåligt med andra svamparter. Har ingen aning om dess utbredning i landet,lite info om den, kanske någon annan vet ?

sommarchampinjon

0

bo e

5 jun 2014 kl. 16:08

jo den största har väl antydan till orange skiftning i foten…

jag googlade och fann att Michael K lagt upp den i databasen
trtevligt att lära sig något nytt

doft och smak tycker jag är viktigt när det gäller champinjoner

är den mandel / krydd-doftande som snöbolls- o kungschampinjon eller mer neutral som ängschampinjon ?

0

Lena M

5 jun 2014 kl. 18:17

Hej Bo !

Doft, smak påminner mest om ängschampinjonens men den här smakar också gott och har funnits rätt så rikligt i gamla granbarrskogar, jag har väl plockat ett 40-tal .

0

Madde Småland

5 jun 2014 kl. 21:31

Grattis! Verkar som att det börjar hända lite i skogarna nu :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone