Karl, det var en ny typ av inlägg. Du har aldrig funderat på att kanske göra forumet mer intressant genom att kanske deltaga aktivt själv?
Varför inte ge våra svampkunniga experter några riktigt rejäla tankenötter.
Forumet blir vad du vill att det skall bli, ingen tvingar dig att läsa “Vad är detta för svamp” trådarna eller öppna en bildtråd.
Gör något konstruktivt istället för att komma med sånt där “löst gnäll”.
Det är väl ett jättebra forum för noviser att få hjälp av experter med artbestämning.
Jag ser det bara som en naturlig del av forumet, men Janne B:s tanke kan vara en bra ide.
Dessutom tycker jag inte om ditt tonläge Karl.
Men vill du ha heta mothugg från fler håll, så fortsätt i den stilen bara!
jamen sluta klaga då om du inte avser bidra med nåt annat intressant eller nån annan tråd.
Det är ju kanon att man kan fota sina svampar och få svar nästan direkt, utan att man ska behöva sitta o bläddra i 100 år innan man lägger in sin bild för att kolla om nån lagt in samma svampbild, bara för att nån som heter Karl kanske tycker att det blir tjatigt… Det får du stå ut med och du behöver ju inte kolla på bilderna heller….gnällspik!
Jag tycker precis tvärtemot vad du anser Karl Johansson. Detta forum har blivit ännu bättre, mer lärorikt då man kan titta på bilder och få förklarat vad det kan vara och vad det kan förväxlas med.
Ett stort TACK till alla kunniga svampexperter som delar med sig av sina kunskaper.
Det hjälper oss mindre kunniga - men vi lär oss mycket med deras hjälp.
Jag tycker att det är mycket bra med bilder och identifieringshjälp! Det blir en helt annan sak när man kan lägga in egna bilder och få respons på dom än att jämföra med teckningar/foton i en bok…
Fast det där med olika avdelningar skriver jag under på! Förslag på olika avdelningar kan vara “Foton och id-hjälp”, “Allmänt svampsnack”... eller så skulle man kunna ha olika forum för olika slags svampar… Soppar för sej, kremlor för sej o s v - fast det blir kanske lite väl rörigt…
Forumet är bra!
Det är väl bara så att deltagarna blivit mångdubblade under denna säsong och då kommer naturligtvis fler frågor och bilder av samma typ.
Jag orkar / har inte tid att läsa / titta på allt som exempelvis kommer in under en tre-fyra dar som jag inte har tillgång till dator.
Men vadå, istället för att gnälla tycker jag vi ska gratulera Michael och hans fina forum som blivit så populärt!
Funderade länge när jag läste Karl Johanssons inlägg.OK, det kan vara att samma frågor dyker upp hela tiden och att man får läsa en och annan påstående som verkar tagna ur luften. Men…men, Karl glömmer att han också var en nybörjare och då satt han med samma frågor som idag tycker att det är dravel.Genom att delta i en Forum gör man den levande.Lite i taget kommer nivå att höjas, men då behöver man vara närvarande och dela sina kunskaper.Precis som jag fick dela andras som kunde mera en mig.Mykologi är så stor att det inte finns i världen någon som ensam kan alla svampar, men många tillsammans kanske täcker hela register av arter.Sen det finns säkert svamp som är okända för vetenskapen.Kunskapen är att dela med andra.Skulle våra förfäder haft samma tankegång som du, hade vi fortfarande levt i grottorna.
Jag tycker också att det är toppen när man kan länka till sina egna bilder av “mystiska” svampar och få svar. Hur mycket enklare är inte det att svara på sådana frågor, jämfört med en synnerligen luddig beskrivning av den aktuella svampen, som det säkert annars skulle bli?! Är inte syftet med forumet att alla svampintresserade ska ha möjlighet att delta? Jag tycker att Karl Johanssons inlägg har klara vibbar av “hur det var förr på den gamla goda tiden” när svampintresse var något förbehållet för en akademisk överklass.
Och för guds skull, skapa inte en massa underforum för än det ena, än det andra! Sådant gör mig nipprig.
Instämmer helt med Annette L .Pga av begränsad tid nyttjade jag inte sajten förra hösten. Blev glatt överraskad i höst när jag såg hur mycket den vuxit och att vi blir fler och fler inne och “snurrar”. Tror också att vi med våra bilder och funderingar bidrar till att fler vågar ta tillvara skogens resurser. Har också förstått att denna sajt också kan bidra till att eventuellt nya arter och växtsätt uppmärksammas. Naturen är en föränderlig plats och att på detta enkla sätt få ta del av den tycker jag är fantastiskt.
Jag kan bara varmt hålla med alla som är positiva till denna sajt!!! Jag har ibland exkursioner med nybörjare och jag brukar rekommendera denna sajt för info och roligt svampvetande och jag har fått många glada o tacksamma kommentarer från dem som varit in här! Kanonbra sajt Mikael och ett (för det mesta) väldigt trevligt forum med folk som kan allt från 0 till det mesta! Det lilla jag kan är jag bara glad för att få dela med mig av!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.