0 416 visningar

13 svar

Frågeväckande försommarförmiddagsfynd

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 19:56

Dagens första svampar fanns på gl lövstubbe i ung granblandskog.
Kan/vill inte komma till ngt annat än finflockig tofsskivling, Pholiota tuberculosa?
(Stubben är nog bortgallrad bj, Sx - eller ek.  Kan titta närmare på den…)

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 19:58

Hemma på mmppr såg de ut så här:
Nån som vet?

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 19:59

Nästa fynd levde på glt ruttnande, mossigt och lavigt almtimmer. Vad är det?

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 20:00

Hemma:

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 20:03

Alldeles bakom/intill fanns en jättelik, men inte speciellt blek stenmurkla - och några skivlingsmåttingar(skonade).

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 20:04

Lite tidigare hade jag hittat åldriga sommarspindlingar på samma 3x3 m-fläck som för två år sen.

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 20:05

Halvmetern från dessa fanns denna som ser annorlunda ut!
Nån som vet?

0

Irene A

3 jun 2014 kl. 20:51

Den första vill jag ha till föränderlig tofsskivling. Den finflockiga ska vara mycket gulare, även på skivor och fot.

Nr. 2, en skölding men den konstiga hattfärgen känner jag inte igen.. Mikroskopering hade inte varit dumt.

Spindlingen kan jag inte heller vara behjälplig med.

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2014 kl. 21:34

Tack Irene, men den första var ruskigt ovvvligt seg - och stor.
Har iaf aldrig sett nån liknande - och förä tofs är en av mina matstorfavoriter…
Alla fynden är dock sparade - utom vedmurklan!

0

Tony S

3 jun 2014 kl. 22:24

Det kan kanske vara gulfotsskölding, Pluteus romelii på almveden. Tror du har små ex av samma art vid murklan.

0

Hans v E

4 jun 2014 kl. 00:41

Innan jag såg Irenes svar tänkte jag: 1: Det där är nog bara föränderlig tofsskivling. 2: En skölding - åder-, rynk-, eller gulfots-. 3: Varför inte (vanlig) stenmurkla. Den sista ser mycket anonym och spektakulär ut, kanske någon ovanligare Hebeloma!?

0

A

4 jun 2014 kl. 15:45

Jan A!
Rolig allitteration -igen :o)

0

Jan A, Uppsala

5 jun 2014 kl. 09:53

Tack alla svarande.
“De” smakar och luktar faktiskt förä tofs!

0

Jonet

5 jun 2014 kl. 10:55

Den sista bilden kanske kan vara Vårrödhätting (E. vernum)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone