Igår hittade jag det jag “‘är övertygad om” är vårmusseroner, men jag “vet” inte tillräckligt för att våga smaka. Har aldrig vågat förut heller.
De doftar starkt av mjöl, lade dem på sporprov på vit servett igår kväll, och inte en enda spor syns på den vita servetten. Finns det någon vit svamp som växer nu, vi den här tiden på året, som jag kan förväxla den med?
Vågar jag?
Jag har själv aldrig hittat vårmusseron så just den kan jag inte hjälpa dig med. Själv brukar jag inte ha bråttom med att äta en ny art utan kollar och jämför med böcker och bilder på nätet. Letar efter alla giftiga förväxlingssvampar och försöker även hitta dom för att kunna se skillnaden. Vårmusseron brukar återkomma på samma plats och det är möjligt att nya växer upp snart igen så om ingen annan med säkerhet kan avgöra om du hittat rätt så ta det lugnt. Bättre att avvakta och vara säker än att ha bråttom, chansa och bli dålig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.