Så dessa svampar har börjat komma upp igen som jag har bara rensat bort från gräsmattan när de har kommit, aldrig tänkt på om de är ätliga dock.
De växte på en gräsmatta med lite mossa i sig någon halvmeter ifrån en rutten borttagen stubbe.
Om ni har någon ide om vad det kan vara eller har någon annan undring ta bara och fråga.
Nejlikbroskskivling eller nått helt annat?
Det hade regnat för bara några minuter sedan när jag plockade dem och i flera dagar har det hållit på att regna titt som tätt.
Om det är samma svamp från förra året så kommer jag ihåg när de blev torra så blev hatten vit-beige färgade.
Kollade upp Rosenmusseron och de ser inte alls ut som dem. De har mindre stam och hatten dras inte upp när de blir äldre. Betyder detta att svamparna jag hittade inte kan förväxlas med någon oätlig/giftig svamp?
Enligt mitt färgsinne går skivorna i violett och svampen i övrigt i “laxorange” vilket talar för någon laxskivling. Kolla om de har violetta trådar vid fotbasen. Då skulle det kunna vara tvåfärgad laxskivling (Laccaria bicolor) vilken dock normalt växer i blandskog. Nejlikbrosking är det definitivt inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.