0 722 visningar

13 svar

Vad är detta för sopp

Björn Haglund

21 jun 2014 kl. 19:29

VÄdxte i en sandslänt i söderläge med mucket ek och hassel. Blånar ej vid tryck etc.

Sopp

0

Björn Haglund

21 jun 2014 kl. 19:36

Fler bilder

Sopp 2

0

OveU.

21 jun 2014 kl. 20:36

Ser ut att vara ej Karljohansopp,
troligen den finludna modellen.

0

Pochahontas

22 jun 2014 kl. 20:13

Men finluden stensopp blånar väl inte?  Björn Haglund, vänta in fler svar

0

Björn Haglund

22 jun 2014 kl. 22:45

De blånade ej… Men jag tyckte de var väldigt gula i köttet och rören, med en anstrykning av rött på foten. Dessutom tycker jag inte att de har något finmaskigt nät på foten, kunder endast skönja en antydan till nät på ett av exemplaren. Kraftig “svampdoft”. I brist på entydig identifikation åkte de i sopen :)

0

Björn Haglund

22 jun 2014 kl. 23:00

Personligen gissar jag på Bleksopp. Den avsmalnande nederdelen av foten påminner om en potatis.
  http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_impolitus

0

Irene A

23 jun 2014 kl. 19:15

Ja, jag tror att du är på rätt spår, Björn. Jag är ingen soppexpert men kan iaf utesluta stensopparna.

0

Mattias Andersson

23 jun 2014 kl. 20:47

Intressant. Det var en annan bleksopp i nån tråd här för några dagar sedan från Gotland. Uppenbarligen gynnsamt med den varma och fuktiga våren för dem. Var har du hittat din?

0

anithaumeå

23 jun 2014 kl. 21:04

Det var jag som hittade bleksoppen på Gotland.
När jag såg Björns inlägg så fick jag en spontan känsla - bleksopp.

0

Björn Haglund

25 jun 2014 kl. 02:42

På Lidingö

0

Björn Haglund

25 jun 2014 kl. 17:21

Läste att Bleksoppen är rödlistad och klassad som starkt hotad. Till saken hör att området där den hittades eventuellt ska bebyggas. Hur/var kan jag rapportera mitt fynd?

http://www.artfakta.se/artfaktablad/Xerocomus_Impolitus_154.pdf

0

Mattias Andersson

25 jun 2014 kl. 20:57

Ja, den är kategoriserad som EN på senaste rödlistan. Jag har träffat på den några gånger i Uppland. Du kan rapportera den på Artportalen: http://www.artportalen.se/

Det är en klart viktig art för att argumentera att inte exploatera området. Är området klassat som nyckelbiotop? Du kanske borde ta kontakt med Skogsstyrelsen för en bedömning.

0

Mattias Andersson

26 jun 2014 kl. 09:51

Det finns en trolig rapportering av bleksopp från Lidingö på Artportalen. Hittade du den i samma område?

0

Björn Haglund

30 jun 2014 kl. 19:38

Om den är rapporterad 2014 så är det mitt fynd du ser där. Finns ett äldre fynd på en annan del av ön också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone