0 816 visningar

7 svar

Sopp, ätlig?

Linnea

25 jun 2014 kl. 17:35

Nyss hemkommen efter ett par timmars strövtåg i svampskogen i Gästrikland. Dagens skörd blev - utöver ett par liter med härliga, gula sommarkantareller - dessa svampar som jag inte kan minnas att jag någonsin sett tidigare. Växte vid dikesrenen på sandjord och gles blandskog omkring sig. Någon som vet vad det är och om de möjligen är ätliga?

Sopp av något slag? Ca 15 cm hög

0

Irene A

25 jun 2014 kl. 17:47

Det är en art av strävsopp, och jag tycker det ser ut som urblekta tegelsoppar.
De brukar klassas som ätliga, men det har inträffat förgiftningsfall med den eller någon snarlik art. Förgiftningarna misstänks ha berott på otillräcklig tillagningstid, men jag tror inte att det är ordentligt klarlagt…

0

Linnéa

26 jun 2014 kl. 10:36

Jättetack för ditt svar, Irene A!
Har letat som bara den på webben och i våra svampböcker för att hitta åtminstone någon snarlik svamp, men icke…
Då känns det absolut som om denna sopp hamnar i komposthögen ;-)
Än en gång tack & Mvh!

0

Jonet

26 jun 2014 kl. 13:28

Ja det är inte helt lätt med strävsoppar, jag tycker den känns som en björksopp eftersom hatthuden inte ser ut att nå hela vägen tillsammans med de mörka rörmynningarna men samtidigt ser det ut som att köttet mörknat i snitten och då borde det vara en tegelsopp? Kanske brun aspsopp (Leccinum duriusculum)?

0

bo e

26 jun 2014 kl. 16:51

tycker det ser ut som torra björk- eller tegelsoppar
de är likvärdiga och fungerar bra att torka o spara för vintern tycker jag
i år har de hittills varit förskonade från insekter så jag har redan torkat ungefär lika mycket redan som under hela förra säsongen…

0

Linnéa

27 jun 2014 kl. 09:40

Tack för svar, Jonet!
Det är så spännande och lärorikt med de svar jag får här :-) Rörande eniga svar om att det sannolikt handlar om någon form av sopp, men litet splittrat om dess lämplighet som matsvamp. Det är min 16-årige och grymt svampintresserade son som gillar att samla på sig rariteter i svampskogen och gick nu för första gången gått bet på vad det kunde vara som vi hittat. Nu har de aktuella svamparna i alla fall hamnat “för återvinning” i komposthögen.
Mvh // Linnéa

0

Linnéa

27 jun 2014 kl. 09:41

Tack för ditt svar, bo e!
Nyss skrivit litet mer utförligt svar i denna tråd, som naturligtvis innefattar även ditt svar :-)
Mvh // Linnéa

0

bo e

27 jun 2014 kl. 17:35

hmmm jag lägger i alla fall mina för återvinning i torkat skick
håller sig i glasburkar “hur länge som helst”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone