Här är det nu just nu – pg av fuktbrist – synnerligen ont om matsvamp. Men i morrn ska det visst komma några droppar…
I måndags kollade jag en del av mina bleka kantarellställen i ädelskogen.
I frånvaron av vanliga, tama betesdjur, s.k. kossor, kommer konkurrensen från andra håll. Trots att klöver och annan överdådig vegetation gör sitt bästa för att dölja godsakerna för mig lyckas mördarsniglar och andra gourmeter lätt hitta rätt.
På en granstubbe i lunden hittade och skördade jag förra våren några väldoftande bitar av luktticka, Osmoporus odoratus. Flera, mlm bjärt ”underkropps”lysande frk har sedan dess vuxit till sig.
Och på en rotbruten, trolig ekvälta? fick jag sällskap av en för mig okänd, nästan bålgetingstor men betydligt magrare, mycket stilig stekel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.