0 562 visningar

10 svar

Kantarellkonkurrens m.m.

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:30

Här är det nu just nu – pg av fuktbrist – synnerligen ont om matsvamp.  Men i morrn ska det visst komma några droppar…
I måndags kollade jag en del av mina bleka kantarellställen i ädelskogen. 
I frånvaron av vanliga, tama betesdjur, s.k. kossor, kommer konkurrensen från andra håll.  Trots att klöver och annan överdådig vegetation gör sitt bästa för att dölja godsakerna för mig lyckas mördarsniglar och andra gourmeter lätt hitta rätt.

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:32

En liten del av den bleka skörden.  Rutorna är för en gångs skull fyrkantscentimetrar;).

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:33

I tätskogen med lind, ek och annat ädelt och mlm naken mark, trivs dock inte mina konkurrenter lika bra!
Där fanns också en helt annan färgvariant, täml gnagd, som lämnades att växa till sig.

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:34

Ur ett kvisthål på en gl almlåga tittade en xmmm-finporig, klen ticka upp, ngn mlm ljusskygg, blek dvärgform av strumpticka…

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:35

Hustruns hundpromenad tidigare på dagen gav bara några matnyttiga, supermassiva, kraftigt färgade tegelsoppar, här på 5mmppr.

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:37

Ett kort lundåterbesök efter torsdagens gräsklippning gav inget nytt, men här en bild på unga, bleka - och några på ett av mina favoritmotiv, asporangelav – på den gamla vanliga almen!

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:39

För några år sen hittade jag massor av tegelbroskingar, Marasmius curreyi, i gräsmattan men trots idogt sökande blev nu enda fyndet en ensam, snygg, men ganska ojämnt plisserad, veckad bläcksvamp, Parasola plicatilis.

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 12:42

På en granstubbe i lunden hittade och skördade jag förra våren några väldoftande bitar av luktticka, Osmoporus odoratus.  Flera, mlm bjärt ”underkropps”lysande frk har sedan dess vuxit till sig. 
Och på en rotbruten, trolig ekvälta? fick jag sällskap av en för mig okänd, nästan bålgetingstor men betydligt magrare, mycket stilig stekel.

0

Lena M

28 jun 2014 kl. 15:19

Grattis till de bleka kantarellerna, skaplig storlek, här är de inte plockbara ännu men snart för det har kommit mkt. regn i dag och även i morgon som det verkar.

0

Irene A

28 jun 2014 kl. 18:06

Vilka fina bilder du fick på bläckisen!

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 21:54

Tack flickor!
Lena, det behövs regn här också - om det ska kunna bli ngn sedvanlig månadsskiftesskörd av vårmussar.
Irene, det var ett snyggt och samarbetsvilligt, normalstort objekt (c. 11.5 mm hattdiam) på säker och liggvänlig hemmamark.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone