0 484 visningar

13 svar

Murkla eller skålsvamp ?

Lena M

28 jun 2014 kl. 15:13

Såg dessa svampar i går växande på gammal körväg. På ena sidan bara lövsly och lågor, mest al och på den andra även lite tallar. Men vad är det för art ?
Luktade murkla , ingen fot, spröd, hatten mörkt brun på ovansidan och under ljus. Förslag mottages !

Murkla eller skålsvamp ?

0

anithaumeå

28 jun 2014 kl. 16:15

Kan det vara violett brandskål

Fick den känslan.
¨
I så fall hittade vi sådana i Vuollerim, ekologikursen 2009

0

Lena M

28 jun 2014 kl. 16:29

Aldrig hört talas om den men visst kan du ha rätt Anitha.
Få se om någon tycker som du, tack så länge .

0

anithaumeå

28 jun 2014 kl. 17:40

Den heter också vårtsporig brandskål.
Micke ska nog känna igen den.

0

Lena M

28 jun 2014 kl. 18:26

Ja det var han det, kan man ropa :))

0

Lena M

28 jun 2014 kl. 18:31

Men nu slog det mig att jag hittat en skål i närheten tidigare i vår och då förslog Hans v E violett brandskål. Inte för att det går att se om det varit bränd mark där, i.s.f måste det vara för mkt. länge sedan, tilläggas kan att det är nära gamla gruvhål.

0

anithaumeå

28 jun 2014 kl. 19:41

Jag tror att det är den skålen som jag sade.

0

Hans v E

29 jun 2014 kl. 11:41

Det finns en slätsporig också (Peziza lobulata).

0

anithaumeå

29 jun 2014 kl. 12:43

Den verkar vara ännu mer trolig.

0

Hans v E

29 jun 2014 kl. 13:24

Jaså, har du mikroskoperat den?

0

Michael Krikorev

30 jun 2014 kl. 11:43

Jag har bilder på samma fruktkropp som Anita bifogade från Vuollerim.

Tyvärr har jag inget säkert namn på den och jag har inte ägnat tid åt att försöka få den artbestämd. Det finns många med violett ton som t.ex. Peziza pratervisae, Peziza subviolacea, Peziza violacea, och mikroskopering av någon kunnig Pezizavän är nog nödvändig för att komma närmare en lösning.

0

Hans v E

30 jun 2014 kl. 12:07

Och praetervisa är ett gammalt namn på den vårtsporiga (subviolacea) och violacea ett gammalt namn på både den vårtsporiga och den slätsporiga (lobulata).

0

Lena M

30 jun 2014 kl. 19:13

Då förmodar jag att det inte går att rapportera den till artportalen eftersom
mikroskopering bör göras, eller ?

0

Hans v E

1 jul 2014 kl. 01:17

Det går att rapportera förslag också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone