0 755 visningar

26 svar

Par i Svamp

Greger

28 jun 2014 kl. 16:02

Hej Igen!

Börjar poppa upp små hattar här och var. Om det blir nån veckas värme kan det nog bli rätt bra svampår.

Här Sammetsskinn (tror jag)?
och en liten skivling Svartsporig.
Hatten med gropar och en slemming gul topp. Gissar på någon Panelous art?

Sammetsskinn + Panelous - ?

0

Greger

28 jun 2014 kl. 16:08

Felstavade Panaeolus-ber om ursäkt

0

Greger

28 jun 2014 kl. 17:01

P. retirugis?

0

Irene A

28 jun 2014 kl. 18:04

Någon Panaeolus tror jag också..
Men jag tror inte på sammetsskinn, kanske borstticka?

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 22:07

Jag tolkade tidigt tickan som en ung Onnia tomentosus eller O. leporina.
Växte den på granrot/-stubbe?

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2014 kl. 22:10

tomentosa bör den väl heta…

0

Alf Pallin

28 jun 2014 kl. 22:37

Borstticka al. slingerticka

0

Irene A

28 jun 2014 kl. 22:42

Slingerticka tror jag också när jag tittat noggrannare…

0

Greger

29 jun 2014 kl. 08:07

Ojdå!
Tack för svaren. Glömde nämna att substratet var Björk. Och sammetsskinn vet jag finns på lokalen. Ovansidan på hatten var rätt så slät.

0

Jan A, Uppsala

29 jun 2014 kl. 08:21

Björk - ja, då är det nog tyvärr bara ung slingerticka…

0

Greger

29 jun 2014 kl. 10:28

Tack Jan!

Är Sammtsskinn och Alskinn samma sak?
Sammetsskinn har väl en tunnare fruktkropp. Denna var lite tjockare.

0

Hans v E

29 jun 2014 kl. 11:22

Jag tror den andra är en Hypholoma (slätskivling).
För mig ser den första ut som en uppochnedvänd, tjock “plätt” med blekgul kant och innanför oliv. Men är det verkligen porer där? Den sitter väl änte på substratet, utan bara ligger där?
Sammetsskinn har kallats både sammetsöra och alskinn.

0

Karl S

29 jun 2014 kl. 17:55

Jag tror inte heller skivlingen är en Panæolus, men den verkar har passerat bäst-före datum, så man kan inte vara säker. Som Hans säger, kanske en Hypholoma, eller möjligen en Simocybe.

0

Jan A, Uppsala

29 jun 2014 kl. 18:13

Mina åldrade ögon har inga som helst problem att på bilden urskilja såväl slingrande som icke slingrande porer.
Skälet till att jag först drog till med Onnia tomentosa är att vid rekningen för förra årets Sunnersta-exkursion så hittade jag en mycket ung ticka - med synnerligen liknande hattfärg - på en stig nere i granet.  Den fick stå kvar och utvecklas - och hittades/noterades under exk. som luddticka…
Det var således hattfärgen som ställde till det – och jag har dessutom aldrig förr sett en så väldigt ung och ensam, skördad slingerticka…

0

Hans v E

29 jun 2014 kl. 21:58

Nu måste jag fråga: Är det samma svamp - plätten på bild 1 och 2?
Jag tittade bara på bild ett när jag undrade om den verkligen hade porer.

0

Greger

30 jun 2014 kl. 03:01

Tack för alla svar!
Jodå tickan hade porer i vindlingar.
Flera fruktkroppar satt bredvid varandra liknande trappsteg (skall ta en bild idag)

Skall kolla upp släktet Simocybe.

0

Greger

30 jun 2014 kl. 08:19

Tyvärr måste jag meddela att det rör sig om borstticka. Ber om ursäkt.  Greger

0

Jan A, Uppsala

30 jun 2014 kl. 10:17

Tvivlar!

0

Hans v E

30 jun 2014 kl. 11:41

Men inte är väl första bildens gröna plätt med gul kant översidan av andra bildens ticka!?

0

Greger

30 jun 2014 kl. 12:44

Tyvärr var jag lite otydlig och borde ha skrivit Översida bild 1 Undersida bild 2 . Det verkar vara någon alg på ovansidan. Den kändes slät innan den torkat. Men borsten blev tydligare då den torkat. Den växte precis i sjökanten så den har tydligen blivit översköljd av sjövatten.

Ber återigen om ursäkt.

0

Irene A

30 jun 2014 kl. 13:21

Både borsttickan och slingertickan är borstiga på ovansidan, så det är inte det som avgör..

0

Irene A

30 jun 2014 kl. 13:23

Greger, du skriver att tickan har “porer i vindlingar”. Då borde det vara slingerticka.

0

Jan A, Uppsala

30 jun 2014 kl. 14:19

Irene m.fl. - vindlingarna syns tämligen tydligt på bilden…

0

Greger

30 jun 2014 kl. 14:37

Tack för era inlägg!

Jag kände inte till att Slingertickan
har borst. Då kan det ju vara den i alla fall.

0

Hans v E

30 jun 2014 kl. 18:34

Men det gröna är fortfarande mystiskt . För mig ser det ut som tapenad på oliver.

0

Hans v E

30 jun 2014 kl. 18:43

...eller menar jag avocado?

0

Irene A

30 jun 2014 kl. 19:26

Inte lätt att veta vad du menar Hans :-)
...men det gröna på tickan är i alla fall alger.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone