Hej Igen!
Börjar poppa upp små hattar här och var. Om det blir nån veckas värme kan det nog bli rätt bra svampår.
Här Sammetsskinn (tror jag)?
och en liten skivling Svartsporig.
Hatten med gropar och en slemming gul topp. Gissar på någon Panelous art?
Sammetsskinn + Panelous - ?
Jag tror den andra är en Hypholoma (slätskivling).
För mig ser den första ut som en uppochnedvänd, tjock “plätt” med blekgul kant och innanför oliv. Men är det verkligen porer där? Den sitter väl änte på substratet, utan bara ligger där?
Sammetsskinn har kallats både sammetsöra och alskinn.
Mina åldrade ögon har inga som helst problem att på bilden urskilja såväl slingrande som icke slingrande porer.
Skälet till att jag först drog till med Onnia tomentosa är att vid rekningen för förra årets Sunnersta-exkursion så hittade jag en mycket ung ticka - med synnerligen liknande hattfärg - på en stig nere i granet. Den fick stå kvar och utvecklas - och hittades/noterades under exk. som luddticka…
Det var således hattfärgen som ställde till det – och jag har dessutom aldrig förr sett en så väldigt ung och ensam, skördad slingerticka…
Tyvärr var jag lite otydlig och borde ha skrivit Översida bild 1 Undersida bild 2 . Det verkar vara någon alg på ovansidan. Den kändes slät innan den torkat. Men borsten blev tydligare då den torkat. Den växte precis i sjökanten så den har tydligen blivit översköljd av sjövatten.
Ber återigen om ursäkt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.