0 1366 visningar

6 svar

Soppar! Artbestämning?

Cicci

1 jul 2014 kl. 20:08

Jag var idag och plockade svamp i Svartedalen mellan Stenungsund och Kungälv. Mitt dilemma nu är att artbestämma dem. Den största soppen skulle jag gissa är en björksopp eftersom den växte precis vid en björk, någon annan tanke? Den andra svampen däremot som tydligare syns på bild två, är??? Eldsopp? Blodsopp?
Tacksam för alla tankar

Sopp

0

Hasse

1 jul 2014 kl. 21:06

Björksopp och eldsopp tror jag mest på.

0

Hans v E

1 jul 2014 kl. 22:22

Gissar på bittersopp och tegelsopp

0

Cicci

1 jul 2014 kl. 23:29

Jag glömde visst att nämna att soppen med rödaktig fot växte ganska fritt, dvs inte direkt i nära anslutning till något speciellt träd. Det var ändå i skogen med mestadels gran, men även något lövträd. Ganska torrt ställe, med tre till fem svampar. Smaken på denna sopp var något besk eller frän, inte lika mild som “goda” soppar brukar smaka. För övrigt reagerade jag på att svampen var väldigt lite angripen av mask och/eller sniglar. Fler artgissningar?
//C.

0

SvenD

2 jul 2014 kl. 00:43

Helt klart bittersopp!

0

Michael Krikorev

2 jul 2014 kl. 13:19

Håller med Hans. Bittersopp och tegelsopp

0

bo e

3 jul 2014 kl. 15:15

Klackarna i taket !

Tyvärr ser ju björksoppen (tegelröd björksopp) ganska ankommen ut
svårt att se, men foten verkar avbruten och den är ganska utvuxen och “svampig”
Är den maskfri kan den dock duga att strimla och torka

Bittersopp känner jag ej närmare, men det låter på namnet som att man med ett smakprov skulle kunna skilja den från eldsopp

tycker inte heller att den helt liknar en sådan… eldsopp alltså...

googla på bittersopp eller kolla om den finns här på guidens databas

Med vänlig hälsning

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone