0 292 visningar

10 svar

Svampbok - Bo Nyhlén? 2005

Annette Landin

18 sep 2006 kl. 11:18

Jag har fått lite reaktioner på en del svampar jag jagar i skogen…att de inte är goda matsvampar mm bla Gul & Guldfingersvamp…Är det en dålig/gammal/icke uppdaterad bok???

0

Ingen som har en uppfattning????

Annette Landin

18 sep 2006 kl. 14:39

Vilken bok SKA jag köpa enligt er?

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 14:59

Jag tycker “Nya Svampboken” av Holmberg & Marklund är den bästa boken för matsvampsplockare.

0

Affe

18 sep 2006 kl. 15:29

Kan bara instämma med Micke…

0

Birgitta F

18 sep 2006 kl. 18:50

Hej alla glada. När är den “Nya svampboken” av Holmberg & Marklund utgiven ? Jag själv har 2 svampböcker (väldigt gamla) samt en som heter 10 säkra val där jag såg att allas vår klas jaederfeldt varit sakkunning :)
Som jag skrev någonstans tidigare så är min man lite skeptisk till att jag släpar hem nya sorter av skogens guld…....upprinnelsen är detta…......
Vi har tidigare bott långt uppe i Norr , jag har alltid jagat svamp klimatet till trots. En dag hittade jag “föränderlig tofsskivling” identifierade denna via min ena svampbok, gjorde en helt underbar svampsoppa som min man också smakade med viss skepsis. Nästa dag tittade jag i min andra svampbok och fann till min fasa att jag lagat soppa på en svamp som hade snarlika giftiga kompisar. Ska också meddela att både min man och jag fortfarande lever…..Igår försökte jag få honom att smaka mina nya svampkompisar “sotvaxskivling” varpå min “föränderliga” soppa snabbt kom på tal. Tror dock inte att jag ska ge honom en chans att smaka den då den var helt suveränt god…..
Kontenta: Jag tror att man ska ha flera olika svampböcker , en skeptisk man/kvinna och svampguiden.com

hej hopp !

0

Birgitta F

18 sep 2006 kl. 20:00

Kan det här kanske vara något eller ska man uppsöka en bokhandel ?

http://svamping.e-butik.se/?artnr=2002

0

Karin Hedén

18 sep 2006 kl. 20:08

Hej Birgitta!
Här http://www.antikvariat.net/svenska.cgi kan man köpa böcker och få dom hemskickade. 90:- - 170:- får man ge för Nya Svampboken. Försäljningsvillkoren varierar mellan antikvariaten.
Det kan ju förstås vara roligt med en ny och fräsch bok men om Du ska ha med den ut i skogen får den ju i alla fall fläckar ganska omgående.

0

Eva

18 sep 2006 kl. 20:15

Samma bok köper du hos Adlibris för totalt 169 kronor - under september skickar dom fraktfritt.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151847078&s=1

0

Birgitta F

18 sep 2006 kl. 20:27

Tack o tack tjejer…...nu har jag beställt den med lite tur har jag den innan helgen.

0

Birgitta F

Birgitta D

19 sep 2006 kl. 10:39

Om du köpt en äldre upplaga skall du veta att riddarmuseronen och öronmusslingen är omvärderade i den nyaste upplagan.

0

Birgitta F

Birgitta F

19 sep 2006 kl. 11:29

Utgåva 4….hoppas det är nytt nog

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone