0 956 visningar

4 svar

Mandelriska?

Petter

30 jul 2014 kl. 16:32

Hej,
Jag är en nybörjare i södra Småland och känner mig redo att börja titta på möjligheter av mer än bara Kantarell och Soppar. Jag hittade nyligen en plats med vad jag tror är en mandelriska. Jag antar att pga torkan så fanns det ingen vätska och lukten var svår att klargöra. Den största svampen var ett praktexemplar med hatt på 20cm. Jag lägger med lite bilder och hoppas på hjälp. Vänligen/Petter

Mandelriska???

0

anithaumeå

30 jul 2014 kl. 16:46

Är det samma svamp på alla tre bilderna?

Den första bilden visar en sammetsfotad pluggskivling.
Ingen matsvamp men en färgsvamp.

Det bästa du kan göra är att köpa en ny svampbok. T ex: Nya svampboken. Den är värd sitt pris.

Lycka till.

0

Petter

30 jul 2014 kl. 17:07

Tack!! Det är samma svamp. Här är ytterligare en bild på en mindre.

0

anithaumeå

30 jul 2014 kl. 17:35

Den bilden bekräftar vad jag tidigare sade om vilken svamp det är.

0

Maalin Mobrandt

30 jul 2014 kl. 23:47

Som Anitha skrev så har du funnit sammetsfotad pluggskivling. Ingen matsvamp men en utmärkt färgsvamp som i torkat skick kan användas för att färga upp och siden. Mandelriska tillhör gruppen riskor. När man bryter en bit av dessa svampar, så talar man på svampspråk; om att svampen “blöder”. I mandelriskans fall är saften/vätskan vit. Vätskan kan ge bruna fläckar på händerna. Den kan t o m missfärga kläder. Doften är otroligt stark och luktar gamla räkskal. Tillagad smakar mandelriskan hummer/skaldjur. Förväxlingssvampen heter lakritsriska. Genomskinlig vätska. Doftar svagt curry. Ej matsvamp. Pelle Homlberg o Hans Marklund har nyligen släppt en ny, helt fantastiskt fin “Nya Svampboken”. Köp den! Den är väldigt pedagogiskt uppbyggd med ett siffersystem för matsvamparna. Alla svampar t ex med siffran “1” är lätta nybörjarsvampar utan förväxlingsarter. Ett annat tips är att kolla på http://www.svampkonsulent.se för att finna en svampkonsulent i din närhet o få tips om svamputflykter/svampkurser med svampkunniga ledare. Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone