0 956 visningar

4 svar

Mandelriska?

Petter

30 jul 2014 kl. 16:32

Hej,
Jag är en nybörjare i södra Småland och känner mig redo att börja titta på möjligheter av mer än bara Kantarell och Soppar. Jag hittade nyligen en plats med vad jag tror är en mandelriska. Jag antar att pga torkan så fanns det ingen vätska och lukten var svår att klargöra. Den största svampen var ett praktexemplar med hatt på 20cm. Jag lägger med lite bilder och hoppas på hjälp. Vänligen/Petter

Mandelriska???

0

anithaumeå

30 jul 2014 kl. 16:46

Är det samma svamp på alla tre bilderna?

Den första bilden visar en sammetsfotad pluggskivling.
Ingen matsvamp men en färgsvamp.

Det bästa du kan göra är att köpa en ny svampbok. T ex: Nya svampboken. Den är värd sitt pris.

Lycka till.

0

Petter

30 jul 2014 kl. 17:07

Tack!! Det är samma svamp. Här är ytterligare en bild på en mindre.

0

anithaumeå

30 jul 2014 kl. 17:35

Den bilden bekräftar vad jag tidigare sade om vilken svamp det är.

0

Maalin Mobrandt

30 jul 2014 kl. 23:47