Nja…, inte körd men det kommer inte bli lika mycket av vissa sorter som brukligt, jag ska ändå sticka ut hakan och sia lite om de påföljande veckorna.
Om 3-4 veckor kommer vi att se en rejäl Karl-Johanförekomst i de områden som de närmsta veckorna får mycket regn..,
det är för det mesta så att det blir mycket Karl-Johan vid varma och torra somrar och detta år går väl till historien som en av de varmaste som upplevts i mannaminne.., vilket ju i så fall skulle betyda att det blir väldigt mycket Karl-Johan i år.., jag vågar mej på att tro att det gäller i stora delar av landet
Det kommer ju inte bli så mycket kantareller i höst där JAG verkar och plockar (norra skaraborg/södra värmland, undantaget de skogsområden som fått mycket regn genom åskskurar,
Kommer det mycket regn närmsta veckorna tror jag ändå att man kan hinna få en fin skörd av sena kantareller.
Jag har lite för dålig koll på övriga landet för att sia om kantareller eller för att uttala mej om annan matsvamp, mina egenförvärvade kunskaper sträcker sig till ovanstående områden och svampar.
Vi får väl återkomma och reda ut facit i början på september..
Håll ut och lycka till i svampskogen i höst.. :)
ja man hoppas på rejält med fina karl-johan som här i Nerike varit så gott som frånvarande de senaste två åren
Förra året blev det väldigt magert för de flesta arter och de som kom upp torkade snabbt, blöttes upp av den lilla fukt som kom om nätterna och ruttnade
Det var bra med kantareller i juni men sen kom torkan
I år har det också börjat bra för kantarellerna, och i viss mån strävsopp, men övriga arter är sällsynta
Nu längtar man efter rejält regn
Undrar om dehär åskregnen verkligen hinner komma svampen tillgodo eller om det torkar upp lika snabbt av värme och vind ?
Värme och blåsväder är trevligt för oss människor men kanske inte bra förutsättningar för svamp ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.