Hej,
sedan några år har det funnits en slinga med hur status är för KJ i vårt avlånga land.
Tänkte det kunde vara intressant med en sådan slinga igen :)
Själv har just nu inte nån KJ att rapportera i de områden jag brukar vara Landvetter Hyssna Horred.
Här är slingan från förra året:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=234501&fnr=1&sok=inventering&Start=0&Offset=50&106
Hej Totte! Bra att någon vågar komma med inlägg om KJ-inventering. Förra året fick jag tre damer på mig som sågade mig jäms med fotknölarna för att jag hade fräckheten att vilja veta var i landet som kallarna fanns. De trodde att jag skulle resa land och rike runt för att plocka allt som kom i min väg och sedan sälja.
Min långtradare står startklar och jag kommer att besöka varje område där denna läckra svamp dyker upp. ;-)
Skämt åsido, låt oss i år vara vänliga och generösa mot varandra med våra rapporter så att vi alla kan ta del av dessa skogens läckerheter utan tjafs och avundsjuka.
Hittade 4 st igår på Hallandsåsen. Men var på Söderåsen och runt Klippan i förrgår och där var torrt som fnöske. Inte ens nån “skräpsvamp”. Tyckte annars det hade regnat en del på senare, men tydligen inte alls tillräckligt. Bäckar och vattensamlingar var uttorkade.
Förra året var ett KJ-år här, men det var lite senare i augusti.
Jag funderar på om Boråstrakten är särskilt produktiv eftersom rapporterna från övriga landet är ganska få. I dag plockade jag 200 st KJ på 8 timmar, rensad vikt 20 kg. Jag har aldrig varit med om en sådan extrem tillgång under alla år och dessutom är kvalitén utomordentlig. Man blir helt lyrisk!
Var ute en sväng för att kolla läget och hittad massor av svamp! Många hade tyvärr redan passerat bäst före-datum, jätttestora, helt ihopsjunkna men utan larvangrepp! Synd att jag inte kom dit lite tidigare, men det fanns en hel del riktigt fina också! Hurra för Karl-Johan!!
Var ute en sväng för att kolla läget och hittad massor av svamp! Många hade tyvärr redan passerat bäst före-datum, jätttestora, helt ihopsjunkna men utan larvangrepp! Synd att jag inte kom dit lite tidigare, men det fanns en hel del riktigt fina också! Hurra för Karl-Johan!!
Gott om KJ i nordvästra Skåne och det ser ut att komma mera. De flesta är dock larvangripna, även mindre exemplar.
Här i Skåne plockar jag i bokskog med stora kraftiga träd. Min erfarenhet är att skogsbryn/gläntor och backar i söderläge verkar vara extra gynnsamt.
I slutet av veckan ska jag iväg med jobbet uppåt norra Halland/västra Västergötland och sporrad av de häpnadsväckande rapporterna här på forumet så måste jag såklart ta mig ut i skogen en sväng.
Om någon skulle vara generös nog att dela med sig av tips så skulle jag bli väldigt tacksam. Vilken skogstyp bör jag leta i när jag nu vågar mig utanför mina egna jaktmarker. Lövskog eller gran? Backigt eller planmark? Söder- eller norrläge?
Härlig bild Malin!!! Jag var ute i förrgår i risig blandskog norr om Gnesta och fick stora korgen fullpackad, mest med små knubbiga KarlJohan. Några stora, helt fina dök också upp, men många av de stora hade börjat “mögla”.
Träffade flera som tittade avundsjukt ner i min korg. De hade varit ute runt Gnesta utan att hitta en endaste en.
Var ute för en dryg vecka sedan på Ekerö och hittade drygt 3kilo rensad KL, jättefina utan maskangrepp.
Har vart dit några gånger till men bara hittat lite och det kan ju bero på att det är många som går där och plockar så man måste nog ha bra timing.
Även hittat lite i Nackareservatet men det kändes rätt torrt i marken där jag varit.
Idag hände det, äntligen! Hustrun hittade och hemförde vår årsförsta och hittills enda karljohan, c 5 cm både upp- och nedtill.
Först hennes ”från skogen-bild”, sen en där jag ställt ut den lille hos en någorlunda jämbördig tomteldsopp, som om den sköter sig ska få åka till Stadsskogen på söndag,
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.