0 563 visningar

51 svar

Karl-Johaninventering

Totte Gbg

11 aug 2014 kl. 22:55

Hej,
sedan några år har det funnits en slinga med hur status är för KJ i vårt avlånga land.
Tänkte det kunde vara intressant med en sådan slinga igen :)

Själv har just nu inte nån KJ att rapportera i de områden jag brukar vara Landvetter Hyssna Horred.

Här är slingan från förra året:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=234501&fnr=1&sok=inventering&Start=0&Offset=50&106

0

Christer

11 aug 2014 kl. 23:49

Hej Totte! Bra att någon vågar komma med inlägg om KJ-inventering. Förra året fick jag tre damer på mig som sågade mig jäms med fotknölarna för att jag hade fräckheten att vilja veta var i landet som kallarna fanns. De trodde att jag skulle resa land och rike runt för att plocka allt som kom i min väg och sedan sälja.

Min långtradare står startklar och jag kommer att besöka varje område där denna läckra svamp dyker upp. ;-)

Skämt åsido, låt oss i år vara vänliga och generösa mot varandra med våra rapporter så att vi alla kan ta del av dessa skogens läckerheter utan tjafs och avundsjuka.

0

Peter Furhäll

12 aug 2014 kl. 09:33

Jag minns det Christer, de gick hårt åt dig.

Nåväl för att hålla mig till ämnet så har det vart nästan helt dött på Karljohanfronten i Jönköping.
Hittade en del tidigare i somras men nu ser det dystert ut men återkommer i tråden om läget förändras.

0

Mr Bengt

12 aug 2014 kl. 09:38

Inget har pa vaskusten, orust tjorn

0

Väntande

12 aug 2014 kl. 10:43

2-3 dagar i slutet av juni av rödbrun stensopp ovanför Polcirkeln, därefter ingenting.
Inte heller vid Norrbottenskusten än så länge.

0

Mattias Andersson

12 aug 2014 kl. 11:12

I mitten av juli (före senaste värmeböljan) var det mycket finluden stensopp i Uppsala. Nu efter värmen och åskregnen tror jag det finns fina förutsättningar för mer Karl-Johan.

0

Kjell Jogrenius

12 aug 2014 kl. 17:06

Här i Huddinge har det kommit en del KJ dock endast den med Ek o Hassel växande,p.g.a. av värmen mycket insektsangrepp.

0

bo e

12 aug 2014 kl. 17:58

en snsam karl-johan i juli
växte i hässlebyskogen, granblandskog
strax norr om Hovsta, Örebro

sedan ingenting…

väntar att regnet nu ska sätta fart på dem..

0

Christer

12 aug 2014 kl. 23:05

Rapport från Boråstrakten:

Till min stora glädje har KJ-säsongen dragit igång och jag plockade 2,5 kg rensat idag. Hälften var larvfria och resten c:a 50%.

Elisabeth Jansson, Evus och Grethe F, ni är varmt välkomna att komma hit och ta del av överflödet. :-)

0

Peter Furhäll

15 aug 2014 kl. 11:29

Har tagit bra fart i trakterna kring Jönköping dock var nästan alla kraftigt angripna små som stora.

0

buffy

15 aug 2014 kl. 22:59

Hittade 4 st igår på Hallandsåsen. Men var på Söderåsen och runt Klippan i förrgår och där var torrt som fnöske. Inte ens nån “skräpsvamp”. Tyckte annars det hade regnat en del på senare, men tydligen inte alls tillräckligt. Bäckar och vattensamlingar var uttorkade.

Förra året var ett KJ-år här, men det var lite senare i augusti.

0

Totte Gbg

16 aug 2014 kl. 00:06

Var ute i förrgår Hyssna trakten inte en enda Kj.

0

Christer

16 aug 2014 kl. 21:08

Jag funderar på om Boråstrakten är särskilt produktiv eftersom rapporterna från övriga landet är ganska få. I dag plockade jag 200 st KJ på 8 timmar, rensad vikt 20 kg. Jag har aldrig varit med om en sådan extrem tillgång under alla år och dessutom är kvalitén utomordentlig. Man blir helt lyrisk!

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2014 kl. 21:25

Vi i församlingarna v om Uppsala har fått alldeles för lite regn. Den enda ädelsopp jag sett är eldsopp…

0

Totte Gbg

16 aug 2014 kl. 23:39

Hmmm får väl börja köra mer rakt fram o inte ta av avfarten efter Landvetter ... ;)

0

Lena M

17 aug 2014 kl. 13:59

Det lät ju alldeles för bra för att vara sant :) Nu är det ju så att här där jag bor har vi inga ädellövträd tyvärr, men jag hoppas att kj letar sig upp till oss också.

0

Andreas

18 aug 2014 kl. 07:51

Hittade igår årets första lilla karl-johan (rödbrun stensopp) i frövi, Lindesbergs kommun. Så nu kanske de kommer i antal här med snart.

0

/Markus

18 aug 2014 kl. 14:46

Var ute en sväng mellan karlsborg och Forsvik igår (söndag 17 aug)
Hittade ca 5 kg KJ, var väl ungefär 20-25 svampar, stora friska och nästintill allt var maskfritt.

0

/Markus

18 aug 2014 kl. 14:57

Fanns även stora mängder tegelsopp och andra soppar, men av förklarliga skäl så struntade jag i dom =)

0

Nina.A

18 aug 2014 kl. 18:04

Poppar upp KJ i ädellövskogarna norr om Sthlm- detta blir ett år att minnas sanna mina ord!!

0

Eva-Lena

18 aug 2014 kl. 19:51

Äntligen ser det ut att bli ett riktigt Karl-Johan år. Här i Värmland finns det mycket i Karlstad trakten. Inte ska vi vara snåla mot varandra. Kom så går vi ut och plockar. Svampen räcker och är till för alla.

0

Mattias Andersson

18 aug 2014 kl. 21:00

poppar upp är rätta ordet - rena popcorn effekten. Och fort går det! Ut i skog och mark på en gång.

0

Andreas

19 aug 2014 kl. 18:22

Nu är Kalle på g i Lindesberg. Plockade 2st men fluglarverna hade hunnit före tyvärr. 5 felfria smörsoppar fick följa med hem.

stensopp, smörsopp

0

Simon

19 aug 2014 kl. 19:41

Inte en kalle så långt ögat når här runt Lkpg,någon som hittat i östergötland? Men bara att ge sig ut varannan dag för rätt va det är så e dom ju där i hundratals :)
/Simon Linköping

0

Arvid

19 aug 2014 kl. 22:33

Hej!

Kan rapportera att i Skåne finns det en och annan Karl-Johan! Många är dock “angripna” av insekter och kryp, bl a. av svampsnylting. Det var för övrigt första gången som jag plockade Karl-Johan :) Jättegod stuvning blev det! Någon som har fler tillagningstips?

0

Madde Småland

19 aug 2014 kl. 23:34

Hittade i Alvesta kommun idag i granskog, ännu inga jättestora däremot nästintill helt oangripna. Hittade även 3 finfina exemplar av rödbrun stensopp, mängder av oangripna smörsoppar samt tegelsopp.

0

bo e

20 aug 2014 kl. 16:40

stora fina felfria karl-johan i gräsmark med ungskog av främst gran, björk och tall
Kilsbergen i närheten av Gårdsjön

ett tiotal ex. plockade i söndags

0

Mattias

20 aug 2014 kl. 18:14

Plockat runt Åkulla i Varberg idag. 20-25 st på en timmes runda.

/Mattias Vbg

0

Björn Haglund

21 aug 2014 kl. 01:16

I Stockholmstrakten är tillgången mycket god just nu. Dagens största och helt maskfria exemplar vägde 742gram! =)

0

Eva i Småland

21 aug 2014 kl. 12:32

Var ute en sväng för att kolla läget och hittad massor av svamp! Många hade tyvärr redan passerat bäst före-datum, jätttestora, helt ihopsjunkna men utan larvangrepp! Synd att jag inte kom dit lite tidigare, men det fanns en hel del riktigt fina också! Hurra för Karl-Johan!!

0

Eva i Småland

21 aug 2014 kl. 12:32

Var ute en sväng för att kolla läget och hittad massor av svamp! Många hade tyvärr redan passerat bäst före-datum, jätttestora, helt ihopsjunkna men utan larvangrepp! Synd att jag inte kom dit lite tidigare, men det fanns en hel del riktigt fina också! Hurra för Karl-Johan!!

0

Totte Gbg

21 aug 2014 kl. 20:39

Säger bara hallllååååå eller haha inte trodde jag att på 3,5 timma plocka mig 12 kg KJ !!!!
Så roligt så det va ju inte klokt det här :) Markskommun Hyssna.
Köpte mig en tork till på vägen hem :)

Kj Kj och Kj :D

0

Lena WB

21 aug 2014 kl. 22:25

Verkar vara väldigt lokala förekomster av Kj norr om Sthlm. Inget i skogarna mellan Rimbo-Edsbro, ej heller i Frötunaomr, hoppas på kårstaområdet till helgen. Återstår å se o om bockjakten sätter stopp för utforskning. Dessa små gröna män…

0

Lena WB

Verkar vara väldigt lokala förekomster av Kj norr om Sthlm. Inget i skogarna mellan Rimbo-Edsbro, ej heller i Frötunaomr, hoppas på kårstaområdet till helgen. Återstår å se o om bockjakten sätter stopp för utforskning. Dessa små gröna män…

0

Lena WB

0

Lena WB

0

Lena M

22 aug 2014 kl. 19:19

Nu har kj anlänt till Gästrikland också .

0

buffy

22 aug 2014 kl. 21:39

Anlänt till Hallandsåsen och norr om Hässleholm nu. Tyvärr många larvangripna, även små ex. Men de är många, så man får ändå ihop en bra samling =)

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2014 kl. 21:54

Uppenbarligen finns de i Uppsala - och poppar upp - enligt Mattias, men här, c 13 km c västerut har vi inte sett en enda i år. Enda ädelsoppen fortfarande eldsopp, men den är det gott om! Vi har tyvärr fått betydligt mindre regnmängder än stadsborna…

0

Tommy

23 aug 2014 kl. 10:43

I Älgarås trakten finns det massor med Karl-Johansvamp. Både stora och små, jättefina.

0

Markku

24 aug 2014 kl. 11:38

Nittorp, Hurmycket som helst vid skogsvägarna runt omkring här

0

Markus

24 aug 2014 kl. 13:11

Skaraborg, Hjo trakten.
Igår plockade jag och min bror 22kg på 1,5timma..
Oändligt mycket.

0

Malin

24 aug 2014 kl. 15:07

Overkligt mycket Karl-Johan i mittskåne sedan ca 10 dagar tillbaka.
10 kg på 30 minuter flera dagar i rad. Igår 30 kg rensad på en timma och två personer.
En hel del maskätna och förväxta ex. På vissa ställen mycket snylting.

KarlJohan i massor

0

Daniel B

24 aug 2014 kl. 15:55

Stockholm, Ekerö.

Plockade många fina KJ i olika storlekar, somliga maskangripna men väldigt många i trevlig storlek utan minsta spår av mask! Hittade mängder av små knubbiga som är på väg upp.

0

Iris

25 aug 2014 kl. 11:03

Gott om KJ i nordvästra Skåne och det ser ut att komma mera. De flesta är dock larvangripna, även mindre exemplar.
Här i Skåne plockar jag i bokskog med stora kraftiga träd. Min erfarenhet är att skogsbryn/gläntor och backar i söderläge verkar vara extra gynnsamt.
I slutet av veckan ska jag iväg med jobbet uppåt norra Halland/västra Västergötland och sporrad av de häpnadsväckande rapporterna här på forumet så måste jag såklart ta mig ut i skogen en sväng.
Om någon skulle vara generös nog att dela med sig av tips så skulle jag bli väldigt tacksam. Vilken skogstyp bör jag leta i när jag nu vågar mig utanför mina egna jaktmarker.  Lövskog eller gran? Backigt eller planmark? Söder- eller norrläge?

0

Thomas K

25 aug 2014 kl. 22:31

Plockade i veckan över 100 späda k-j på dryga timmen i mälarområdet.

0

Birgitta D

25 aug 2014 kl. 23:01

Nu måste man grovrensa ordentligt i sksogen för att orka bära hem. Tex porlagret och all jord.

0

Kia

26 aug 2014 kl. 09:51

Härlig bild Malin!!! Jag var ute i förrgår i risig blandskog norr om Gnesta och fick stora korgen fullpackad, mest med små knubbiga KarlJohan. Några stora, helt fina dök också upp, men många av de stora hade börjat “mögla”.
Träffade flera som tittade avundsjukt ner i min korg. De hade varit ute runt Gnesta utan att hitta en endaste en.

0

Jan F.

26 aug 2014 kl. 10:02

Var ute för en dryg vecka sedan på Ekerö och hittade drygt 3kilo rensad KL, jättefina utan maskangrepp.
Har vart dit några gånger till men bara hittat lite och det kan ju bero på att det är många som går där och plockar så man måste nog ha bra timing.
Även hittat lite i Nackareservatet men det kändes rätt torrt i marken där jag varit.

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2014 kl. 17:27

Idag hände det, äntligen!  Hustrun hittade och hemförde vår årsförsta och hittills enda karljohan, c 5 cm både upp- och nedtill. 
Först hennes ”från skogen-bild”, sen en där jag ställt ut den lille hos en någorlunda jämbördig tomteldsopp, som om den sköter sig ska få åka till Stadsskogen på söndag,

0

Totte gbg

27 aug 2014 kl. 17:38

23kg kj på mindre än 4 timmar. Små fina men även stora fina…..orkade inte mer utan lämnade hela skogen fylld med kj för helgens plockare. Markskommun.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone