0 326 visningar

7 svar

Vad ska jag söka efter

Sara

13 aug 2014 kl. 16:44

Hej på er

jag är ganska bra på en del matsvamp, men nu ska jag befinna mig i fjällbjörkskog, i Vindelfjällen i Västerbotten och kanske finns något oförlåtligt gott, om jag missar det. Jag har tänkt dryga ut matförrådet med befintlig svamp från naturen. Stolt fjällskivling tror jag på om de nu inte var giftigt enligt nya rön, kantareller kanske, soppar och kremlor. Vad mer kan där finnas?

0

anithaumeå

13 aug 2014 kl. 17:28

Stolt fjällskivling lär du inte hitta i fjällbjörkskogen.

Vad du kommer att hitta beror på när du ska dit.

0

Sara

13 aug 2014 kl. 18:56

Aha jag antog Stolt fjällskivling för en jag hittade förr i Norrbottens fjällbjörkskog. Gillade dock inte Stolt fjällskivlings “fjäll-” men stolt då den var matt vit, lameller, många ex med toppig hatt, ibland ngn spricka i hatten och stolt upprätt. Sen tror jag den hade ring. Antog att jag mindes utseendet fel. Men kände inte igen namnen i ätlig listan - och valde stolta fjällskivlingen…Jag är på nå sätt övertygad om att den är ätlig.

0

Sara

13 aug 2014 kl. 18:58

Jag kanske kan bära med mig en svampbok, men tänkte jag kunde ta med mig utdrag på några ätliga arters beskrivningar och bilder istället för att minska bärvikten.

0

Sara

13 aug 2014 kl. 18:59

Jag är där från nu till slutet av september

0

Irene A

13 aug 2014 kl. 19:13

Förutom kantareller, soppar och kremlor kan du kanske hitta blek taggsvamp och rimskivling..

0

anithaumeå

13 aug 2014 kl. 22:19

Lyckliga du som får vara där i den underbara naturen.

Önskar dig god jaktlycka (svamp)

0

Nina.A

18 aug 2014 kl. 07:53

Ladda ner svampguiden appen :) telefonen har du ju med dig! Låter som ett äventyr :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone