Hej på er
jag är ganska bra på en del matsvamp, men nu ska jag befinna mig i fjällbjörkskog, i Vindelfjällen i Västerbotten och kanske finns något oförlåtligt gott, om jag missar det. Jag har tänkt dryga ut matförrådet med befintlig svamp från naturen. Stolt fjällskivling tror jag på om de nu inte var giftigt enligt nya rön, kantareller kanske, soppar och kremlor. Vad mer kan där finnas?
Aha jag antog Stolt fjällskivling för en jag hittade förr i Norrbottens fjällbjörkskog. Gillade dock inte Stolt fjällskivlings “fjäll-” men stolt då den var matt vit, lameller, många ex med toppig hatt, ibland ngn spricka i hatten och stolt upprätt. Sen tror jag den hade ring. Antog att jag mindes utseendet fel. Men kände inte igen namnen i ätlig listan - och valde stolta fjällskivlingen…Jag är på nå sätt övertygad om att den är ätlig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.