0 570 visningar

6 svar

Nybörjare: Stensopp, tips?

Arvid

18 aug 2014 kl. 18:49

Hej!

Jag ska gå ut och försöka hitta Karl-Johan/Stensopp för första gången. Kommer gå i bokskog, eller lövskog och tänkte om det fanns några vänliga själar som kunde ge en enkel nybörjare några välbehövliga tips?

Var i skogen ska jag söka? Skogsbryn? Gläntor? Söderläge? Backar? Sandig mark? Etc.

Tackar på förhand :)

0

Malte

18 aug 2014 kl. 20:17

Då det inte varit mycket regn har jag hittat Stensopp bäst längs sjöstränder. Barrskog längs sjöstränder.

0

Arvid

18 aug 2014 kl. 21:00

Okej! Jag vet dock att det har börjat komma en del. Bor i Skåne och en vän till mig har hittat här nere. Men jag ska definitivt ta en titt kring en liten sjö som finns i närheten av skogen!

0

buffy

19 aug 2014 kl. 10:44

Karl Johan gillar “parkliknande miljö” och kan ibland hittas i parker. I naturen betyder det t ex gles, ljus bokskog/blandskog med stora höga träd och gläntor med lågt gräs och sten och lite mossa, kanske blåbärsris. Gärna nära vatten eftersom det varit torrt i år ända tills nu.

Jag plockar i Skåne.

0

Elena

19 aug 2014 kl. 11:20

Ung granskog - är den bästa plats för KJ !

0

Annelie

20 aug 2014 kl. 16:30

Jag är själv total nybörjare, trillade över ett gäng KJ svamp som jag fick förärat och gick sen själv ut och plockade på samma ställe. Frågor som jag har och du nog också kommer att ha är:
Hur mycket ätna är ok? Hittat helt rena och fina men även många med skogssnigel och eller baggar i.
Skrivs om snyltsopp, vilket jag förstår som att det är något som snyltat på svampen och ätit innifrån så att den känns mjuk på utsidan, är det korrekt? Och att det äter man ju inte.
När hattarna är små kan foten ändå vara enorm, är dessa goda?

0

Arvid

20 aug 2014 kl. 18:14

Tack för tipsen buffy! Jag bor också i Skåne och merparten av vad jag hittade var just i sådan miljö du beskriver. Skogsbryn och i hagar med ett par stora ensamma träd (tall, ek) var bra fyndplatser!

Elena: intressant, ska vara uppmärksam nästa gång jag går i en sådan.

Annelie: om svampen känns “svampig” så är den inte mycket att ha, annars skär bort det som är angripet. Svampsnylting är just vad som orsakat dessa uppsvällda Karl-Johan och rekommenderas inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone