0 4302 visningar

13 svar

Så odlar du svamp hemma

Björn Haglund

18 aug 2014 kl. 20:14

0

Nina.A

20 aug 2014 kl. 07:51

Blev inspirerad av inslaget och ska testa!! Verkar oerhört kul!!:)
Hittade en sida man kunde beställa plugg med mycel

0

Pochahontas

20 aug 2014 kl. 08:21

Johnny Carlsson, Höör, säljer svamphus. Mycket trevliga, dels att odla själv, dels att ge bort som present. http://www.svamphuset.com/

0

AsH

20 aug 2014 kl. 11:08

Själv handlade jag igelkottstaggsvamp från ecofungi.se. Ska bli spännande och se hur det går.

0

mumrik

20 aug 2014 kl. 12:44

Jag blev påmind om att jag också tänkt testa. Beställde igelkottssvamp + shiitake från ecofungi. Igelkotten var slut, så jag får nog vänta ett par veckor.

Fasiken, nu när det äntligen regnar ordentligt så regnar det ju så mycket att man inte kommer ut och plocka. Här gäller att gardera sig! Eller skaffa bil. ;-)

0

mumrik

20 aug 2014 kl. 12:46

Förresten, nån som vet hur länge man kan förvänta sig skörd från blocken? Fortsätter svampen bara att växa eller blir det en skörd och sen är det slut?

0

mumrik

21 aug 2014 kl. 23:19

Paketet har kommit redan, fast ena sorten skulle vara slut. Har inte hunnit hämta ut det dock, blir i morrn. Så fram med alla heta odlingstips nu! :-)

0

Nina.A

22 aug 2014 kl. 10:21

Vad häftigt!! Lade in en beställning på de sorter som syns på bilden.Tänker du odla med plugg eller på pellets?

Michael Krikorev- om du någon gång uppdaterar formatet på forumet kanske en forumgrupp kunde vara ” laglig svampodling”?  svampar har inte riktigt plats i vanliga trädgårdsodlingssajter
( vill inte ta upp värdefull plats, men tycker detta är tokintressant!)

0

Nina.A

22 aug 2014 kl. 10:29

Mumrik- Vad jag förstått så kan man förvänta sig skördar i flera år om man sätter plugg i tex ekstockar,  är osäker dock om de som växer i substrat i påsar ( borde ju se ganska läbbigt ut efter bara en omgång av svamp)

0

mumrik

22 aug 2014 kl. 17:49

Ja, det är substrat. Bor i flerfamiljshus tyvärr. Jag tycker svampen borde kunna växa vidare om man ger den fräscht substrat. Såg att det finns böcker och även lite på nätet om hur man fixar eget substrat.

Tänker inte krångla med detta nu utan köra som det står i instruktionerna, men blir det lyckat så vill man ju gärna maximara skörden och minimera den pekuniära insatsen.

Ska hämta efter middan. Rapport kommer. :-)

0

Nina.A

22 aug 2014 kl. 18:51

Min plan är odla med plugg på ekstockar, dock blir det en “hängande i träd"variant då stället jag bor på är fullt av mördarsniglar…

0

AsH

22 aug 2014 kl. 19:36

Ecofungi.se var riktigt snabba. Beställde i tisdags och igår var paketet på utlämningsstället.

“Påsen” med substrat och mycel ser lite halvläskigt ut. Men instruktionen var enkel. Och det står att den ger skörd i ca 4 - 5 omgångar. Klart värt att testa för den som är nyfiken.

0

mumrik

22 aug 2014 kl. 22:24

För igelkottens står 3-5 skördar. För shiitaken står inget specifikt, bara att blocket till slut troligen kommer att angripas av grönmögel men då kan man tvätta av det.

Det står också att när man inte får skörd längre kan man blocken användas för att ympa stockar. Då “måste man ju kunna ympa nytt substrat också. Läste nåt om att man kan göra av halm.

Shiitakebruxet var klart och tydligt, men med igelkotten begriper jag inte hur man ska “starta om det”, så jag får nog skriva och fråga.

0

mumrik

29 aug 2014 kl. 23:17

Började med shiitaken och den är redan skördad. Det tog inte alls 4 dagar från att man blötlagt blocket tills svamparna tittade fram. De var uppe redan nästa morgon (satte igång det på kvällen). På dag 4 var de så stora, för stora säkert, att jag skördade allihopa.

Blev långt ifrån så mycket som på bilden på Ecofungi. Mina svampar kom bara ovanpå och inte från hela blocket som på bilden. Mindre än 30 st. blev det. Nu ska blocket vila, hur nu det går till, och sen blir det förhoppningsvid flera skörda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone