I Nya svampboken står det att röksvamp inte lämpar sig för konservering. Punkt. Nyfiken som jag är provade jag att torka en förra vecken. Idag åt jag upp den. Jag tycker Holmberg har väldigt fel.
Svampen blötte upp lika snabbt och lätt som den torkade och blev som stekt helt normal i konsistenen. Om den smakade annorlunda så var det inte till det sämre ivf. Önskar jag vetat detta förra sommarn när jag hittade en stor jätteröksvamp, för i frysen blev den onekligen ganska trist, även om inte hopplös.
Någon annan som provat? Håller ni med mig eller har ni en annan erfarenhet? Här kommer röksvamp att torkas i fortsättning ivf. Nu hoppas jag på en ny jätte eller gärna fler. Jag gillar vekligen röksvamp.
Här en gl röksvampstråd
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=208611&view=open&fnr=2
I går åt jag bl.a. några svartnade äggsvampar - som inte hunnit börja svartna…
Arvid, jag använde torkapparat. Skar i tunna skivor. De torkade mycket snabbt och kändes nästan som papper. Den vita färge bevarades.
Klart jag ska torka på! Jag tycker bara det är intressant att höra andras erfarenhet. Nu tror jag ju inte det skiljer mellan olika arter, röksvampar är ju så lika i både kött och smak, ivf i min mun.
Är inte säker på vilken röksvamp det var jag testade. En ofotat med slätt och lite mörkare skinn, mest lik skålröksvamp i boken, men jag är inte alls säker på det.
Jan A, jag läste den gamla tråden. Tror du har rätt, att de som uppfattar röksvamp som marshmallowsaktig steker alldeles för tjocka bitar. Har aldrig tyckt att den varit “svampig” och smaken älskar jag. Men med smak är det nog så att vi uppfattar den väldigt olika. Finns andra svampar som andra tycker är riktiga höjdare som jag tycker är menlösa, så...
Tänk vad man lär sig. Har plockat olika röksvampar för att dryga ut när skörden varit mager. Vilka röksvampar de varit har jag inte haft en susning om. De har varit vita och med eller utan fot.
Detta med att flå dem? hur gör man det? Har jag aldrig gjort. har bara skurit ner i lika bitar som annan svamp och förvällt. När jag sedan använt svampen har jag nog inte lagt märke till vilka bitar det varit.
Så detta med att smörsteka i tunna skivor låter ju jättegott - om jag nu hittar så det blir nåt av dem också. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.