Hej alla svampmänniskor. Idag hittade jag en skatt(tror jag). Jag tror att det är Stensopp (Karl Johan svamp),
Men jag har läst och tittat att det finns fler mycket lika soppar.
Kan ni se vilken sort av sopp detta är (se bilder)
Tack på förhand.. / Maria
Karl Johan ?
På de yngre exemplaren kan rören vara kvar,men de större ser ut att ha ganska gröngula rör- något jag skulle ta bort
KJ är en svamp vars smak gifter sig väl med grädde, så mitt tips är att gräddstuva den och äta som en god pastasås tex…
Läste ett recept på svenska Dagbladet om att man kan steka den i olivolja och krydda med vitlök också... Sedan är den ypperlig att skiva tunt och torka- min plan i år är att torka och sedan använda det som krydda i såser.
Kika efter bra recept här på sajten :)
På de yngre exemplaren kan rören vara kvar,men de större ser ut att ha ganska gröngula rör- något jag skulle ta bort
KJ är en svamp vars smak gifter sig väl med grädde, så mitt tips är att gräddstuva den och äta som en god pastasås tex…
Läste ett recept på svenska Dagbladet om att man kan steka den i olivolja och krydda med vitlök också... Sedan är den ypperlig att skiva tunt och torka- min plan i år är att torka och sedan använda det som krydda i såser.
Kika efter bra recept här på sajten :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.