Hängiven plockare sen några år tillbaka av ett fåtal sorter (kantarell, trattisar, rödgul trumpet, taggsvamp) men försöker lära mig en ny sort varje år ;-)
Årets svamp är Karl-Johan. Dock har jag förstått att man kanske får med annat än bara stensopp i korgen….tallkallar osv.
Min första fråga: Finns det någon farlig förväxlingssvamp till Kallar?
Plockar bara de små riktigt fina behöver man skära bort rören då?
Idag hittade jag många såna som på bild 2 (dåligt ex och dålig bild dock….) Ljusbrun hatt och mkt mörkare mönster på foten och vit i köttet. Förslag på vad det kan vara? Växte i blandskog med mest tall och björk.
Tack.
Sopp
Gallsoppen avslöjas av att den nästan jämt hittas växande på stubbar, den smakar verkligen illa…
Djävulssoppen är inte särskilt bra att äta men är svår att blanda ihop med andra soppar då den är rätt dramatisk
I överlag är soppar bästa nybörjarsvamparna tycker jag :) skönt med rörlagret under istället för tusen varianter av skivor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.