0 2383 visningar

7 svar

Är denna giftig? Tacksam för svar.

Carl

21 aug 2014 kl. 22:11

Hej alla kunniga!

Idag var vi ute och plockade svamp. Har inte så stor svampvana. Trodde vi hade hittat kantarell, men det var det nog inte ändå. Vi smörstekte en liten och smakade på. Den smakade åt kantarellhållet men inte lika “köttig” och saftig. Är orolig att vi fått i oss en giftig svamp. Bifogar bild. Tacksam om någon kan upplysa om vilken svamp detta är.

Mvh
Svamp novisen

Art okänd

0

SvenD

21 aug 2014 kl. 22:21

Ser ut som narrkantarell. Inte giftig men inte heller någon matsvamp!

0

MaritD

22 aug 2014 kl. 09:16

Jag blir väldigt upprörd när jag läser att man tillagar en svamp och äter, hur lite det än är, utan att vara minst 100% säker på vad det är. Ta t ex gifthättingen och toppig giftspindling, det behövs inte mycket för att man ska bli dödligt sjuk och symptomen kommer inte alltid inom några timmar utan det kan dröja dagar t om vecka innan det visar sig och då är det inte säkert man sätter det i samband med svampen man åt för en vecka sedan. ÄT ALDRIG den minsta lilla biten okänd svamp, allra minst bruna svampar med bruna skivor och vita svampar med vita skivor.

0

Rolf

22 aug 2014 kl. 11:16

Ja, regel nr 1 när det gäller svamp, vet du inte till 110% vad det är för svamp, SÅ RÖR DU DEN INTE ENS!

Kan räcka med att skära en giftsvamp, sedan använda samma kniv för att skära en matsvamp, för att åka på förgiftning!!

0

mumrik

22 aug 2014 kl. 17:44

Det var väl ändå att ta i. Men ät inte. Och torka av kniven på brallorna för säkerhet skull när du hackat vit flugsvamp. ;-)

0

Carl

22 aug 2014 kl. 18:47

@SvenD - tack för ditt svar. Det var lugnande!

@MaritD - Tack för din input. Jag är vanligen en rätt riskanalytisk person som sällan gör något överilat. Jag håller med din text till punkt och pricka. Jag hade nog skrivit något liknande själv om jag hade haft din kunskap. I detta fallet var jag naiv. Helt ärligt visste jag inte att det fanns så giftiga svampar i vår natur. Ja, jag vet - det är naivt.
Helt ärligt kommer jag aldrig att närma mig en svampskog igen utan att ha någon med som kan svamp på riktigt. Jag har googlat en del under gårdagen och insett att det här med att provsmaka inte var ett genidrag. Men i god tro, trodde vi att vi hittat kantarell.  Hursomhelst så hoppas jag att detta var en narrkantarell som SvenD så trevligt och bra upplyste mig om. Har klarat mig utan symptom i 24 h nu men har läst att det finns toppig giftspindling (toppig giftspindelskivling) och orangebrun giftspindling som kan ge symptom efter 3-7 dygn. Men bilderna jag postade är väl inte i närheten av sådan svampar? Eller?

Jag håller mig på avstånd till svamp i fortsättningen.

Mvh
Carl

0

mumrik

22 aug 2014 kl. 22:39

Det tycker jag vore synd, om du helt ska sluta plocka svamp p.g.a.
detta. Jag är inte heller någon expert och har glömt det lilla jag en gång kunde, men jag älskar att plocka svamp ändå. Det gäller bara att börja så nätt och lära sig några säkra arter och sedan gå vidare därifrån.

Det finns lätta svampar förutom kantarell (och när du väl hittar kantareller kommer du att känna igen dem sen - lovar!). Lär dig känna igen soppar och kremlor så har du mycket att plocka.

Men behöver inte vara helt säker på art för att tordas äta svamp ur dessa grupper. Kremlor som inte smakar beskt eller skarpt är ätliga. Det finns bara en riktigt giftig sopp och den är sällsynt och bara funnen på Gotland tror jag. Den ser också så speciell ut att man knappast tar misste.
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_satanas

Annars är det värsta du kan råka ut för med soppar att du plockar en gallsopp som smakar förfärligt illa. Därför är det en god idé att smaka en bit på soppar som liknar gallsopp. När jag säger smaka menar jag inte smörsteka och äta upp hela svampen, utan att tugga lite på en rå liten bit som man sedan spottar ut. ;-)

0

buffy

23 aug 2014 kl. 08:28

Jag håller med mumrik! Så svårt är det inte, och nu har ni gjort ett misstag ni inte gör om, dvs äta en okänd svamp.

I början när jag lärde mig plocka svamp fotade jag osäkra svampar och lade ut här på SG.

Man kan lära sig de riktigt giftiga svamparna, för de är inte så många.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone