Hej.
Jag har aldrig tillrett just skäggriskor men sprang idag på ett stort gäng som jag tänkte ta tillvara. Ska de förvällas? Kokas?
Som nybörjare på skivlingar överhuvudtagt är jag jätteglad för era tips och råd. Just nu ligger de i korg i väntan på era svar.
Ser bestämt ut som skäggriska men jag är ingen expert , men om man tittar i svampguidens databas så ser det helt rätt ut.
Det där med att “dra den i skägget” kan vi väl låta vara en öppen fråga. Jag vet i alla fall att jag drog det varsamt från kanten och en bit in ; alltså inte skalade hela svampen på inrådan av min mor. Hon var f.ö från Norra Finland och något av en expert på kargt levande riskor (tack och lov kan jag idag med lätthet kliva över peppar-riskan när utbudet är så mycket större här nere i Bohuslän)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.