0 2155 visningar

5 svar

Hermetisering av svamp

Lady Arctic

26 aug 2014 kl. 15:35

Ja. Nu när det då kryllar av KJ i skogen (äntligen!) så återkommer mitt problem: alldeles för liten frys!

Jag har tidigare med gott resultat konserverat kantareller i glasburkar och de har hållit i flera år. Men de tar sån jäkla plats dom där burkarna också! Plus att jag inte har så många burkar nu. Och KJ är verkligen min absoluta favoritsvamp.

Så fick jag en snilleblixt häromdagen när jag gick runt i mataffären och dom reade ut majskolvar. Vakuumförpackade majskolvar i plastpåse. AHA! Jag har både vakuumförpackare hemma och riktigt bra vakuumpåsar.

Vad tror ni om att:

1. Förvälla svampen, sedan i varmt tillstånd fördela i vakuumpåsar.

2. Försluta dessa påsar med minimalt med luft (lite luft finns ändå, svårt att undvika små luftbubblor i den slemmiga svampröran).

3. Koka de förslutna påsarna än en gång i ca 1 timme (beroende på storlek).

Svampen borde ju hermetiseras i sina plastpåsar på samma vis som majskolvarna. Frågan är bara hur hållbarheten kan tänkas bli om man jämför plastpåse med glasburk. Plastpåsen kanske inte är lika “tät” med micro-porer som släpper igenom och förminskar hållbarheten. Vad tror ni?

Jag har fyra små påsar på prov nu som precis har kokat färdigt. Detta blir spännande.

0

mumrik

26 aug 2014 kl. 16:09

Jag tror inte på det. Hållbarheten kommer inte att bli i närhten. Jag antar att du inte har en professionell vakuumförslutare utan en sån för hemmabruk - mindre effektiv och minskar ytterligare hållbarheten.

För mig är det också så att jag försöker undvika att värma upp plast. Man vet aldrig vad den avger. Unvika plasten helt är ju svårt i frysen o.s.v. men man kan ju minimera skadan. Fast det är jag det.

Men Karl Johan - den kan du ju torka! Det mesta blir ju bra att torka faktiskt, dock inte kantarell.

0

Lady Arctic

26 aug 2014 kl. 16:33

Jo jag har torkat KJ förut men tycker faktiskt att den blir ganska seg när jag ska sedan ska använda den efter blötläggning, plus att jag upplever att smaken är lite sämre än om jag fryst den.

Stämmer att det är en vanlig vakuumförpackare för hemmabruk men tänker att även om jag ploppar ned det i glasburkar kan man ändå inte garantera att det är 100% utan luft.

Vette sjutton vart jag ska hitta vettiga och bra burkar att konservera mera med heller. i alla fall inte till rimligt pris :)

0

Jonet

27 aug 2014 kl. 09:26

Vet inte vad som anses rimligt men jag tycker det finns några prisvärda varianter här:

http://www.hwlarsen.se/products-konserveringsglas-(s14opbgla).aspx

http://www.glasoflaskor.se/Marmeladburkar-och-glasburkar

Har inte beställt från någon av dem så jag kan inte rekommendera, bara tipsa…

0

Lady Arctic

28 aug 2014 kl. 19:43

Oj ja det var ju andra priser än vad jag har sett! Det får man tacka för. Många burkar i massa bra lagom storlekar!

Jag har i alla fall på prov och rent experiment gjort 4 små vakuumpåsar med svamp som jag kommer förvara i skafferi till nästa år för att se hur de håller sig. :)

0

buffy

29 aug 2014 kl. 19:05

Det är ett intressant experiment så jag hoppas du berättar hur det går!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone