Har aldrig plockat svamp innan men hittade denna utanför tomten, verkar enligt nätet vara en Gallsopp moch därmed smakade jag men den smakade inte beskt, smakade egentligen ingenting - är det någon speciell del som skall vara besk?
Bild:
IMGhttp://i60.tinypic.com/1552iyg.jpg/IMG
Hade det varit en gallsopp hade du spottat och fräst, jag lovar. Smaken är vidrig.
Det är en strävsopp. Stravsoppar är en grupp av soppar som kännetecknas av fjällen du ser på foten och som gör att foten känns sträv. Vilken art det är kan jag inte säga. La du märkte till vilket slags träd den växte vid?
Hur som är alla strävsoppar ätliga, så bara att ta fram smörpaketet. Grattis till din första svamp. ;-)
Hej och tack!
Ja verkligen tur, jag har vart nyfiken på svamp i måånga år och igår blev det faktiskt v att ta hem ett par.
Jag har otur med mycket men kanske svampplockning är min grej :)
Hur ser ni att det inte är gallsopp?
Hur såg du att det var en stensopp?
Hur kan jag lära mig (fortfarande lite orolig att göra fel och jag har ingen bekant som kan hjälpa mig..)
Kan dessa svampar också ha stora uppböjda hattar (som en tratt typ)?
Gallsoppar har ett grovt brunt rutnät på foten, inte bruna tofsar som den du trodde var gallsopp. De har också ett rosaaktigt rörlager och minsta lilla bit smakar vedervärdigt beskt.
Stensopp känner man igen på ett vitt, finmaskigt rutnät över foten. Uppifrån ser hatten ofta ut som en slät vetebulle. Smaken är god och nötaktig. Unga ex har ljusgrått - vitt rörlager som sedan gulnar och tillslut blir gulgrönt.
Ibland vid torka kan soppar ha något uppåtböjd hatt (hatt böjd upp i kanten), men om den har rörlager är det ändå en sopp.
Du kan smaka på alla soppar, de som smakar bittert eller skarpt är inte ätliga men inte heller dödligt giftiga, om du spottar ut smakbiten är du säker. De som smakar gott och milt är ätliga men bör tillagas väl. Att en svamp är en sopp ser man på att den har rörlager, aldrig skivor eller taggar eller åsar, men det vet du ju vid det här laget säkert.
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.