Hej! Är inflyttad stockholmska till Norrbottens kustland sen rätt många år tillbaks, men har fortfarande aldrig lyckats hitta trattisar häruppe! Blir tokig på detta! Skulle gärna vilja få någon bra, lite mer konkret beskrivning av skog där det är bra att leta eller kanske tom få nån svampkompis den här hösten (bor i Luleå men kan självklart tänka mig att resa lite grann)?
Plockar vanligtvis rätt mkt sandsopp och karljohan, de år som det finns mkt mkt av dom, men märker att jag inte riktigt fattar hur naturen ska se ut + vilken tid på hösten som jag kan hitta mina barndoms fantastiska trattkantareller häruppe. Antar att det ska vara rätt “sent” på hösten?
Vore väldigt tacksam för svar!
/Anna i Luleå
Jo, självklart har jag oxå läst där…Men det är svårt när naturen är annorlunda häruppe: det finns inte samma sorts “mossiga” skogsområden som jag är van vid från söderut. I all fall har jag svårt att hitta hitta dessa områden i närheten av Luleåområdet. Därför ber jag om tips!
/Kyrkby-Anna (Gammelstad/Luleå)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.