Nu tror jag att jag faktiskt plockat mjölskivling. Ligger på papper för att spora av sig.
Kan ni få ut nåt av den ha bilden? Tyvärr klarade de inte hemtransporten så bra. Jag tyckte i varje fall att de luktade väldigt likt fuktigt vetemjöl.
Var min första riktiga svamppromenad efter regnen idag. Och jäsingen vad svamp det finns! Blev lite för tungt i korgarna, men svårt att avstå efter förra sommarns elände.
Är det sant? Jippi! :-D
Törs nog ändå inte äta dem om jag inte får fram sporer. Inte för att jag misstror dig, men jag är medveten om att bilden är kass.
Förresten, brukar de växa ihop med någon av de giftiga? Måste man kolla sporfärgen på varenda jäkla svamp om man är kass på utseendet som jag? Kan ju inte begära att ni ska titta på varenda en heller. Har en potatispåse full…
Usch vad jag är ambivalent nu. Jag är väl medveten om att jag har svårt att uppfatta små skillnader.
Men sporerna är nog rosa i alla fall (se bild). Svampen har legat på en tidning över natten och den ser nästan fräschare ut än i går, så det är frestande. Den andra bilden är på resten som jag inte visade igår. Spottar du nåt avvikande?
Om jag luktar på var och en kanske… :-(
Tack för all hjälp, Jan A. :-)
OT:Förresten, vet du om svampklubben ska stå på Stadsskogens dag i år?
Klart jag vet!
http://www.uppsala.com/evenemang?action=search&at=Evenemang&txt=svamp&d=2014-08-31,2014-08-31
Kvällens exkursion finns också där - och nästa torsdags.
Kolla också svampklubbens hemsida.
Nä, nu är jag löjlig. Jag har lagt alla svampar som jag sett de “hudfärgade” sporerna under på att fat. Dem ska jag äta. Resten åker i soppåsen. Klart jag inte ska äta svamp som jag inte känner mig helt 100 på.
Jag tuggade på några. Jag tyckte den äckliga smaken av rått mjöl var tydligare än lukten. Fick nästan en sån där sträv känsla i munnen som man får om man smakar på mjöl, men det kan jag ha inbillat mig, smaklikheten var så stor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.