boletopsis leucomelaena, grangåticka
Geastrum quadrifidum, fyrflikig jordstjärna
Jag ska imorgon ut igen i skogen och lägga tillbaka dessa två svampar på sina fyndplatser. Är det rätt sort? Vill gärna ha en bekräftelse och beklagar att jag tog hem svamparna.
Tack så mycket.
vad hjälper det att du går och lägger tillbaka svamparna, gråticka är ju stympad så den har säkert avstannat i sporproduktion. och den fyrflikiga jordstjärnan med algpåväxt är från förra eller förrförra året, och har säkert släppt ut sina sporer, har den inte det kan du bara gå utanför dörren å klämma på rökbollen så den sprider, det spelar ingen roll var svampen befinner sig när den sporar
Tack, Klas!
Jag ska ta med rycksäcken nästa gång, tyvärr är svampboken som innehåller dessa rariteter ganska tung att bära för mig i handen. Detsamma gäller min karea som tillhör den första generation digitalkameror och är fortfarande stor och tung. Där ser man vad bekvämlighet kan ställa till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.