Jag ska testa att finrensa svampen redan i skogen och skära ner bitarna i papperpåsar eller pappaskar. Speciellt soppar. Det är så mycket som går bort på dem och de är tunga och mosar lätt andra svampar om man har mycket och det kryllar ju av soppar nu.
Jag tänkte höra om någon redan gör så och hur det funkar. Jag är rädd att svampen ska förstöras fortare när den är sönderskuren, det är ju rimligtvis så att den gör det. Det är ju också svårare att se skicket då köttet ofta blånar eller svarnar.
Om man tänker förvälla och frysa sopparna funkar det utmärkt om man skivar ner dem i t ex hushållsavfallspapperspåsar. Såna påsar är f ö väldigt bra att förvara all slags svamp i, i kylen.
Men ska man torka svampen så blir det nog inte så bra, det har jag inte prövat eftersom det verkar orimligt att så tunna skivor skulle klara att bli omkringburna.
Men vad bra! Tack! Då ska jag testa det redan nästa gång.
Ska man torka kan man ju göra redigare bitar som man skär ner tunnare hemma sen, tänkte jag.
Hushållsavfallspåsar, är det någtot för återvinningen som man får från kommunen? Tror inte vi har det här, vi får packa i vanliga plastpåsar.
Men jag har sparat gamla potatispåsar, sockerpåsar och sånt. Potatispåsarna är väldigt bra för de är stadiga. Jag klipper av dem så de inte blir så höga och har dem för att hålla arterna lite åtskilda i korgen. Det är tydligen luftigt nog, inga problem med “hopsmackning”.
Råkar man plocka för mycket och måste tillgripa plastkassar för hemtransport är det mycket bättre att ställa ner sådana påsar med svamp i kassen än att hälla i svampen direkt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.