0 293 visningar

9 svar

KANTARELLFRÅGA

pfifferling

18 sep 2006 kl. 21:57

hur lång tid tror ni att det kan ta innan mitt kantarellställe har vuxit upp, dom va små ca två cm eftersom det är lite svårt att ta sig dit, ska jag vänta en vecka eller två, någon som vet ?
tacksam för svar

0

Anton Berg

18 sep 2006 kl. 22:01

Hmm svårt att säga, vädret spelar in detsamma gör trafiken på E4:an i södergående riktning

0

Kurt

19 sep 2006 kl. 09:05

Vänta inte alls, leta efter ständigt nya ställe istället!

0

pfifferling

19 sep 2006 kl. 10:05

ja självklart men det ena utesluter ju inte det andra, undrar bara lite över hur långsamma dom kan vara mina små raringar som står där och väntar i massor

0

Karen Inger Sletten, norsk kontrollør

19 sep 2006 kl. 10:36

Min erfaring er at kantareller vikser veldig sent! Det går både 2 og 3 uker før det er noen vits i å se etter.

0

pfifferling

19 sep 2006 kl. 10:37

tack för svaret

0

Jonnie

19 sep 2006 kl. 13:14

Beror helt på vatten/regn och värme, desto kallare, desto sämre och likadant är det med regn, är det optimalt, dvs varmt och fuktigt, kan det räcka med en till två veckor så har dina småsvampar växt upp igen, , jag brukar vänta c:a 2, 5 till 3 veckor, då är man säker..

0

pfifferling

19 sep 2006 kl. 13:27

tacj jag väntar o väntar

0

kobran

19 sep 2006 kl. 13:42

Tyvärr verkar kantareller kunna stå i princip helt stilla i växten och vänta på regn eller vad det nu är de väntar på.

Det fina med kantareller är att de kan stå väldigt länge och vänta utan att för den skull bli oätliga som många andra arter blir efter bara några dagar.

Skulle nog gå till stället ca 2 veckor efter ordentlig nederbörd annars tror jag du finner dem i exakt samma storlek som du lämnade dem.

0

per d

19 sep 2006 kl. 15:20

det kan gå fort. de senaste 3 fredagarna har jag plockat följande på exakt samma ställen 3 kg, 5 kg och 5 kg och det har inte kommit 1 droppe regn under tiden och det handlar om kantareller. jag har heller inte lämnat något smått, då jag tycker de små smakar bäst och säljer de stora.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone