Beror helt på vatten/regn och värme, desto kallare, desto sämre och likadant är det med regn, är det optimalt, dvs varmt och fuktigt, kan det räcka med en till två veckor så har dina småsvampar växt upp igen, , jag brukar vänta c:a 2, 5 till 3 veckor, då är man säker..
Tyvärr verkar kantareller kunna stå i princip helt stilla i växten och vänta på regn eller vad det nu är de väntar på.
Det fina med kantareller är att de kan stå väldigt länge och vänta utan att för den skull bli oätliga som många andra arter blir efter bara några dagar.
Skulle nog gå till stället ca 2 veckor efter ordentlig nederbörd annars tror jag du finner dem i exakt samma storlek som du lämnade dem.
det kan gå fort. de senaste 3 fredagarna har jag plockat följande på exakt samma ställen 3 kg, 5 kg och 5 kg och det har inte kommit 1 droppe regn under tiden och det handlar om kantareller. jag har heller inte lämnat något smått, då jag tycker de små smakar bäst och säljer de stora.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.