Hej igen!
En mindre spindling med obefinlig smak och lukt. Skivorna börjar lite grålila men blir senare ljusbruna/beige. Erinrar om en flegg men torr hatthud. Blandskog under örnbräken.
Skall man titta på ett annat undersläkte? ((Telamonia ??))
Undersläkte? Flegg?
Hej Greger
1. Kanske G. triplex? Men någon gastroid expert får bekräfta.
2. Jag tror nog en flegg med så vitt kött, en art i sekt. Phlegmacioides. Det behövs lutreaktion och sporstorlek för mera exakt bestämning. Den vanligaste som skulle kunna stämma är C. variecolor, även om din svamp är lite för ljus.
3. Jag tror inte Lepiota ventriosospora. Snarare någon i gruppen kring L. echinella. Hur stor hatt?
4. Ser ut som Phyllotopsis nidulans. Stank den?
Tack Jan A, Karl och Mattias!
Tittade lite på Phlegmaciumsidan och konstaterade att man inte kommer så lång i nyckeln utan KOH.
Liknar ju förstås C. variecolor. Fanns tydligen flera varieteter ocksp.
Stank gjorde inte Stinkmusslingen, fast jag kanske hade för bråttom. Illa smakade den inte heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.