0 292 visningar

18 svar

Årets första mandelriska

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 21:59

Det är inte varje år jag hittar mandelriska men i dag blev det i alla fall 2 st. Man får vara nöjd med det lilla…

Herr mandelriska med barn. Växte i denna härliga bokskogsmiljön

0

gula

18 sep 2006 kl. 22:10

vilken fantastiskt vacker bild av skogen!! jag är så himla imponerad av alla dom fina bilderna på den här sajten. många skulle säkert få pris i nån tävling!
snyggt Bengt!

0

Karin Hedén

18 sep 2006 kl. 22:19

Hej Bengt!
Vilken härlig bild på mandelriskan! Det riktigt vattnas i munnen. Jag tycker mig ha märkt att mandelriskan är knuten till asp. Det finns inga sådana löv på Din bild och i databasen står det gran eller ek. Är det någon som har en uppfattning om detta?

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 22:22

Tack, “gula” det är alltid kul att kunna förmedla lite av sina egna upplevelser även om de inte blir “på riktigt”. Tyvärr har jag nu också fått ett nytt intresse i form av foto utöver fåglar, vin, mat, hundar, svamp, fiske, fotboll, ishockey, gamla motorsågar, skottkärror, hörnflaggor, och skruvmejslar från 30-talet.

Svea Silverstolpe-Sandh går upp i både limning och atomer eftersom jag får mindre och mindre tid över för henne. Hennes enda intresse är - mig!

0

gula

18 sep 2006 kl. 23:02

jag har märkt liknande tendenser….ju fler födelsedagar man firar desto fler intressen får man! Och vanligen kommer det så plötsligt!!!

0

Kurt

19 sep 2006 kl. 09:04

Tack! gärna fler bilder svampar i sin miljö!

0

Kristina

19 sep 2006 kl. 09:08

Det där med hörnflaggor… Hur uppstår en så´n hobby?

/Kristina

0

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 10:32

Grattis Bengt, Har inte hittat några ännu i år. De jag hittade förra året växte i tallskog.
Ger inte upp än. Fina bilder.

0

Bo E

19 sep 2006 kl. 14:51

Grattis Bengt, till mandelriskorna.
Trodde de var slut för i år.
Jag plockade en del i skiftet juni-juli månad, men sen har de förmodligen torkat bort.

Men då kan de komma åter kan man hoppas.

På “mitt” mandelriskeställe växer de i betesmark med viss närhet till tallar, myrstack och ett stort fiskgjusebo.
Kanske fågelträcket göder mandelriskan?

0

Theresa WQ

19 sep 2006 kl. 16:10

Hej, Bengt.
Tack för två jättefina bilder. Fram för allt den andra bilden tycker jag om, bokskogen. Den saknar jag verkligen här i Uppsala. Den är så underbart, på våren när löven slår ut, på sommaren - se bilden och sedan också på hösten i sin praktfulla höstfärgning.
Kul!
Hälsar
Theresa

0

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 20:19

Skicka gärna hit pippin till “mina trakter”.

0

Bo E

20 sep 2006 kl. 15:21

Tina
Var är dina trakter?
Finns där en fiskrik sjö så kan där nog finnas fiskgjuse.
Runt Hjälmaren är fiskgjusen ganska vanlig.
Minns att de fanns där i min barndom då kvicksilverdebatrten rasade som värst.
En annan fara var att de kunde fastna med klorna i fisknät och drunkna.
De klarade sig bra i alla fall, och nu tror jag att Hjälmaren räknas som en ganska “ren” sjö vad gäller gifter, fast vattnet är dyigt speciellt i de grunda fjärdarna.
Gjusen verkar fortfarande kunna spana in fisk i alla fall…

0

mandelriska på gång igen

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 08:25

Hej ! Har precis bestämt mig för vad jag ska “jaga” härnäst.
Mandelriskorna har fått en nystart här efter allt regn och en varm höst. Dessvärre så sitter “Jakt pågår” uppe dygnet runt här…en bild som visar terrängen jag “klättrar” i

Torreby med utsikt mot Lysekils kommun

0

mandelriska på gång igen

Gula

10 okt 2006 kl. 09:46

Va härligt det ser ut Birgitta!

0

mandelriska på gång igen

Lena M

10 okt 2006 kl. 09:50

Ja. det ser onekligen härligt ut!

Någon dag till står man väl ut med att avstå ifrån skogen, men det börjar redan att krypa i kroppen på andra dagen.
Försöker att sy gardiner, men det blir många avbrott för det är inte lika kul som det ovanstående.

0

mandelriska på gång igen

Bengt Sandh

10 okt 2006 kl. 10:09

Hej Birgitta!

Det är INTE mandelriska på bilderna!

0

mandelriska på gång igen

Birgitta F

10 okt 2006 kl. 10:13

hmmmm…......

0

mandelriska på gång igen

Bo E

10 okt 2006 kl. 13:59

Är det patroner från jaktgevären kanske?

0

Bength

Andreas

10 okt 2006 kl. 14:08

Det låter som vi har oerhört mycket gemensamt mer än bara förkärleken för ordvitsar =)

Vin, mat, svamp, fiske, fotboll, ishockey, åtminstone. Men du kan få behålla motorsågarna och skottkärrorna, så lägger jag till historia och arkeologi, litteratur, brädspel, tv-spel, och heavy metal istället =)

Vet du förresten varför man inte kan spärra in en astronaut?
- De har ju rymdräkt på sig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone