Hej,
Jag hittade en del soppar i dag i blandskog i Dalsland. Jag har försökt lura ut vad det är för något och jag är rätt säker på att det är strävsoppar. Förstår jag det rätt så spelar det inte så stor roll vilken typ av strävsopp det är men det är intressant om någon här har en åsikt.
Jag bifogar några foton, när de togs hade det gått 30-60 minuter sedan jag delade dem och de har inte mörkat mycket så jag tror att man kan utesluta tegelsopp. De luktar inte heller mycket. När jag plockade dem så var foten mest vit men mörkade snabbt så jag är osäker på om det verkligen är svarta “tofsar”.
Jag har tänkt att torka svampen men blir osäker på hur jag ska göra när det är dags för tillagning. Den behöver ju tillagas länge för att man inte ska riskera att bli illamående. Hur gör jag då när jag ska använda den torkade svampen.
Skulle bli hemskt tacksam för svar.
//Linnea
strävsopp
Tror också på aspsopp. Unga exemplar av aspsopp har oftast vit fot, Tegelröd björksopp har oftast mörka filttoftsar och eksopp lite mer rödbruna. När du ska använda den lägger du den i blöt tills den känns mjuk och stek den först på medelvärme och sedan på svag. Ska du använda den i en gryta som kokar länge kan du lägga i den torkade svampen direkt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.