En sådan här skapelse har jag aldrig sett tidigare. Trots långbvarig torka var den “svettig” på hatten och har en ring på foten. År den gift(ig)?
Snälla Klas eller Michael (eller någon annan), hjälp mig att lösa denna identifiering! Tack på förhand.
Växte i bokskogsmiljö på död trädgren
Håller med Michael om att det knappast kan vara Klas Jaederfeldt som efter att ha sett min bild påstår att det är Ringbitterskivling (Gymnopilus spectabilis). Så dålig på svamp kan han inte vara.
Den aktuella porslinsskivlingen heter på latin (Oudemansiella mucida) och inget annat. Därmed är jag en kunskap rikare. Tack, Michael och “gula”.
Begreppet “ej matsvamp” är ett något luddigt begrepp men betyder oftast inte att svampen är giftig. Däremot betyder det att den är oaptitlig, bitter, har tråkig konsistens eller är helt smaklös.
Även om människor i alla tider har smakat på och ätit en förfärlig massa svamp så finns det arter som ingen, med risk för förgiftning, har vågat testa fullt ut. Det är tack vare alla försökskaniner från förr som vi vet vilka svampar som definitivt inte är hälsosamma. Tänk så många som har dött eller lidit, frivilligt eller ofrivilligt, i vetenskapens tjänst.
den luringen har kanske i så fall sett att den riktige klas ibland har lite udda smak för ovanligare arter än kantarell och karljohan.
men det var i så fall inte snällt att luras!
hoppas asterix-systemet kommer igång så att vi inte kan bli lurade på detta vis i alla fall…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.