0 908 visningar

26 svar

Något att bita i?

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 22:08

En sådan här skapelse har jag aldrig sett tidigare. Trots långbvarig torka var den “svettig” på hatten och har en ring på foten. År den gift(ig)?
Snälla Klas eller Michael (eller någon annan), hjälp mig att lösa denna identifiering! Tack på förhand.

Växte i bokskogsmiljö på död trädgren

0

gula

18 sep 2006 kl. 22:17

nagelskivling???

0

gula

18 sep 2006 kl. 22:19

jag menar porslinsnagelskivling??

0

Klas

18 sep 2006 kl. 22:22

Helt säkert en Gymnopilus spectabilis en vacker och fin sort som trots sitt utseende i gamla tider var en uppskattad svamp.

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 22:23

Vad heter den på svenska, Klas?

0

Klas

18 sep 2006 kl. 22:27

Populär namnet är vit porslinshatt i gammla tider vit shamantopp.
Hur som helst god och fin i svamp grytor.

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 22:29

Tack, Klas, då lägger jag den till min artsamling.

0

gula

18 sep 2006 kl. 22:31

har den bytt namn, Klas??

0

Klas

18 sep 2006 kl. 22:54

Njae, snarare gått tillbaka till sitt ursprungliga namn som T. Grüttentopp 1871 gav den.

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 23:21

Porslinsskivling heter svampen, den har inte bytt namn. Signaturen “Klas” är inte Klas Jaederfeldt utan nån som tycker han är rolig och skojfrisk.

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 23:24

Är det så, Michael? Jag tycker att det finns likheter med den “riktige” Klas när det gäller grammatik och stavning.

0

klas jaederfeldt

18 sep 2006 kl. 23:32

hur kan du veta det micke?

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 23:38

Jag har mina knep.. Storebror ser er ;-)

0

Klas

18 sep 2006 kl. 23:42

Farligt detta när någon utser sig för att vara jag. Michael det är jag som är Klas.

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 23:43

Håller med Michael om att det knappast kan vara Klas Jaederfeldt som efter att ha sett min bild påstår att det är Ringbitterskivling (Gymnopilus spectabilis). Så dålig på svamp kan han inte vara.

Den aktuella porslinsskivlingen heter på latin (Oudemansiella mucida) och inget annat. Därmed är jag en kunskap rikare. Tack, Michael och “gula”.

0

Gula

19 sep 2006 kl. 00:14

Vilken sopp(a)!!! Men det är en väldigt vacker svamp tycker jag. Synd att den bara växer i söder på bok.

0

Jättevacker!

Brittis

19 sep 2006 kl. 07:41

Vi har gott om den här nere i skåne! Var den ätlig?

0

Jättevacker!

Hans v E

19 sep 2006 kl. 13:01

Var hittade du den Bengt? Det nordligaste fyndet är vad jag vet Östanå (vid Ljusteröfärjan).

0

Jättevacker!

Bengt Sandh

19 sep 2006 kl. 14:13

Hej Hans!

I St. Mollungens bokskog ett par mil från Ulricehamn i Västergötland.

0

Jättevacker!

Hans v E

19 sep 2006 kl. 15:02

OK.
Jag tänkte att det var i dina hemtrakter. Men du kanske inte ens bor i Uppland längre.

0

Jättevacker!

Bengt Sandh

19 sep 2006 kl. 15:07

Nej, Svea Silverstolpe-Johansson blev slutsegrare.

0

Ursäkta..

Brittis

19 sep 2006 kl. 15:17

Är det ngn som, vet och har lust att svara på min fråga? Jag undrade om den var ätlig?

0

Bengt Sandh

19 sep 2006 kl. 15:58

Hej Brittis!

Vad jag har läst mig till så är svaret tydligt: Ej matsvamp!

0

Brittis

19 sep 2006 kl. 16:26

Tack, för klas hade skrivit att den var god i grytor! Farligt för oss nybörjare!

0

Beng Sandh

19 sep 2006 kl. 16:47

Begreppet “ej matsvamp” är ett något luddigt begrepp men betyder oftast inte att svampen är giftig. Däremot betyder det att den är oaptitlig, bitter, har tråkig konsistens eller är helt smaklös.

Även om människor i alla tider har smakat på och ätit en förfärlig massa svamp så finns det arter som ingen, med risk för förgiftning, har vågat testa fullt ut. Det är tack vare alla försökskaniner från förr som vi vet vilka svampar som definitivt inte är hälsosamma. Tänk så många som har dött eller lidit, frivilligt eller ofrivilligt, i vetenskapens tjänst.

0

gula

19 sep 2006 kl. 17:04

Brittis!
Det var en “falsk” Klas som skrev inläggen!!!

0

kobran

19 sep 2006 kl. 17:31

den luringen har kanske i så fall sett att den riktige klas ibland har lite udda smak för ovanligare arter än kantarell och karljohan.
men det var i så fall inte snällt att luras!
hoppas asterix-systemet kommer igång så att vi inte kan bli lurade på detta vis i alla fall…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone