0 588 visningar

5 svar

Blomkålssvamp "Sparassis crispa"

Kristian Nilsson

1 sep 2014 kl. 13:13

Får själv ofta frågor om utbredning för olika arter. Har dock inte tillräcklig kunskap om just det. Borde väl finnas med som en del av svampguidens information. Fick en fråga om utbredningen för blomkålssvamp idag. Men jag kan inte hitta någon info på nätet om det. Antar att du Mikael Krikorev har svaret. Mvh Kristian Nilsson

0

Blomkålssvamp Sparassis crispa

Kristian Nilsson

1 sep 2014 kl. 23:21

Kan väl tänka mig att det möjligen finns chans så länge det finns tallar för svampen att växa i symbios med. Men det finns ju andra parametrar som också kan spela in. Så det svaret känns otillräckligt.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2014 kl. 02:43

Blomkålssvampen lever inte alls i symbios med tall.  Den är antingen en parasit på levande tall och lämnar då bara röta efter sig, ofta är den också saprofyt – på tallstubbar.  Jag (och andra) har också hittat den både som parasit (på levande gran) och som saprofyt på granstockände i en timmervälta.  Läs den här tråden ! http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=187873&view=open&fnr=1

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2014 kl. 02:49

Det blev inte så språkligt snyggt det där - det saknas bl.a. ett “eller” - men jag hoppas det ändå blev begripligt.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2014 kl. 08:21

Att en blomkålssvamp “sitter” på en murken granstubbe, förhindrar givetvis inte att den kan ha en hemlig förbindelse med en förbipasserande, trevlig tallrot…

0

Jonet

3 sep 2014 kl. 16:21

Tittar man på artportalen finns det ganska mycket rapporter från Småland och upp till gävletrakten. Några fynd i Skåne och några ända upp till Skellefteå. Men de flesta fynden rapporteras nog inte…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone