0 1369 visningar

5 svar

Björksopp?

Ida Torung

2 sep 2014 kl. 16:25

Jag hittade en sopp i Nackareservatet. Den var helt klart en strävsopp, tydligt mörkt fnasig och långsmal fot. Hatten var dock ovanligt grå-svart/grå-brun. Jag som framförallt är van vid den tegelröda björksoppen/tegelsoppen känner att jag vill dubbelkolla om era idéer ang. faktisk sort. Är det björksopp?

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2014 kl. 18:10

Björksoppen är inte alls lik tegelsoppen. Titta på bilder och läs vad som finns skrivet!

0

Ida T

14 sep 2014 kl. 09:48

Jag är uppvuxen i ett område där vi enbart hade tegelsoppen - som tidigare kallats tegelröd björksopp - i folkmun enbart björksopp. Jag hade kollat runt, och upplevde den soppen jag hittade nu i dagarna som ännu askgråare än de bilder som fanns av björksopp här på sidan. Slängde ut en trevare för att undersöka hur mörka/gråa björksopparna kan vara i hatten.

0

Irene A

14 sep 2014 kl. 13:07

Om den växer vid björk, hatten har någon nyans av brunt, köttet är oförändrat vitt/blekt efter genomskärning, och det inte finns några blå/gröna fläckar på foten, är björksopp mycket sannolik.

0

Alex

13 sep 2018 kl. 13:41

Irene A; Vad är det för en om den har blågröna fläckar på foten?

0

JanAUppsala

13 sep 2018 kl. 14:07

Såvitt jag vet har Irene för länge sen lämnat den här sajten, men du ska iaf få ett enkelt svar.
Soppar av släktet Leccinum som blir tydligt blågrönfläckiga:  Tegelsopp, fläcksopp och kärrsopp
Och många andra “bara” grånar/svartnar e.d.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone