Jag hittade en sopp i Nackareservatet. Den var helt klart en strävsopp, tydligt mörkt fnasig och långsmal fot. Hatten var dock ovanligt grå-svart/grå-brun. Jag som framförallt är van vid den tegelröda björksoppen/tegelsoppen känner att jag vill dubbelkolla om era idéer ang. faktisk sort. Är det björksopp?
Jag är uppvuxen i ett område där vi enbart hade tegelsoppen - som tidigare kallats tegelröd björksopp - i folkmun enbart björksopp. Jag hade kollat runt, och upplevde den soppen jag hittade nu i dagarna som ännu askgråare än de bilder som fanns av björksopp här på sidan. Slängde ut en trevare för att undersöka hur mörka/gråa björksopparna kan vara i hatten.
Såvitt jag vet har Irene för länge sen lämnat den här sajten, men du ska iaf få ett enkelt svar.
Soppar av släktet Leccinum som blir tydligt blågrönfläckiga: Tegelsopp, fläcksopp och kärrsopp
Och många andra “bara” grånar/svartnar e.d.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.