Jag hittade idag massor av (vad jag tror till 99%) nejlikbroskskivling.
Jag har dock aldrig plockat denna svamp förut, och satte mig därför genast ner för att leta efter möjliga förväxlingsarter.
I samtliga tre svampböcker jag har står ingenting om förväxlingsrisk, och på nätet hittar jag endast två alternativ här på svampguiden. Dessa två tycker inte jag är speciellt lika nejlikbroskskivlingen alls och undrar nu om det över huvud taget finns någon rimlig förväxlingsrisk med någon annan svamp?
Tack på förhand
/Alu
Utdrag från Nya svampboken
“Det finns flera svampar i gräsmarker som liknar nejlikbroskskivling. Farligaste förväxlingssvamparna är små vita trattskivlingar, sl. Clitócybe, t.ex. gifttrattskivling och trådskivlingar, sl. Inócybe, t.ex. sidentrådskivling, I. geophylla, och topptrådskivling. Alla innehåller det nervpåverkande giftet muskarin… Förväxlingar har också skett med gifthätting som växt i gräsmatta på ved som inte synts.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.