Svampen på Bild 1 är den minsta ur en sammanhållen grupp med tjocka, köttiga, mörkbruna svampar med snedställd fot. Såg en liknande samling igår men hade inte med kameran. Är detta en ostronmussling??? Och i så fall - är det en matsvamp?
Bild 2. Denna krema? var limefärgad i dagsljus och mycket fast. Tror aldrig jag sett denna sort tidigare - den riktigt lyste.
Bild 3. Är detta en sandsopp? Den blånar inte vid snitt eller tryck.
Hoppas någon svarar - det är ett spännande äventyr att vara ute i skogen nu varje dag, och det är extra roligt om man vet vad det är mas ser!
Färgerna på bilderna är lite starkare än i verkligheten…
Den svamp jag tror är en mussling är helt “ensidig” från foten. Svamparna i grupperna var sammanväxta vid basen, och alla hattarna var ensidiga, likt stora öron… De största i grupperna var över 20 cm.
Bild nr 2 stämmer med bilderna på riddarmusseron - jag var helt fel ute!
Och svamp nummer 3 är säkert en sandsopp - undrar bara vad det är som jag i alla år trott vara sandsopp???
Tilläggas bör att ingen av svamparna har någon påtaglig lukt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.