0 1692 visningar

11 svar

Rosa blomkål

mumrik

3 sep 2014 kl. 19:44

När jag äntligen hittar en blomkålssvamp så är den ROSA. Kan de se ut så här eller betyder det att den passarat bäst före?

0

Gula

3 sep 2014 kl. 19:50

Så ska en fräsch och fin blomkål se ut! Grattis! :-)

0

mumrik

3 sep 2014 kl. 20:34

Är sant? Jippi! :-D

Men i boken står vit eller vitgul och jag hittar inga bilder på rosa svampar heller. Är det vanligt att de har den här färgen? Tror inte det rosa riktigt framgår på min mobilbild. I verkligheten var det en klart rosa ton.

0

Hans v E

3 sep 2014 kl. 20:56

Nä, jag har aldrig sett eller hört talas om det!

0

mumrik

3 sep 2014 kl. 21:00

Tror du att den är OK ändå då, Hans?

Å göta petter! I nya svampboken står att den varken blir bra fryst eller torkad. Vad brukar ni göra med dem?

0

H-G

3 sep 2014 kl. 23:38

Den har väldigt bra hållbarhet i kylskåpet. Friterad är den fantastisk.

0

mumrik

3 sep 2014 kl. 23:58

Jaha, jag har tyvärr just hällt alltihop i stekpannen. Tänkte fräsa den i smör. Borde väl stå sig så också i ett par dagar.

Snart får jag smaka!

0

mumrik

4 sep 2014 kl. 10:29

Det var gott, men jag vet inte om jag kände någon speciellt kryddig smak. Tyckte den smakade likt gul fingersvamp och det var en av mina favoriter när man fortfarande “fick” plocka den, så jag är nöjd även om jag inte uppfattade det där speciella.

Ska göra gräddsås på resterna idag, så jag får prova hur det smakar.

0

KataM

4 sep 2014 kl. 11:26

Jag hittade ett jätteexemplar en gång, det fanns ingen chans att äta upp hela färsk. Jag lade den i bitar i vatten med ättika ett tag för att locka ut alla smådjur. Sedan mixade jag den och frös i små paket. Blandade sedan den tinade svampen i pannkakssmet och gjorde svampplättar. Det blev riktigt gott.(Hämtade idén ur Kalamark/Svenssons Första svampboken.)

0

mumrik

4 sep 2014 kl. 11:52

Jag var dum som smörstekte rubbet. Jag skulle så klart ha förvällt en del och testat hur jag tycker den blyr fryst.

0

J-I S

15 okt 2017 kl. 19:35

Ett tips. gå in och titta på nätet på Sparassis laminosa, slät blomkålssvamp. Mycket sällsynt i Sverige och skall växa ihop med ek

0

mumrik

16 okt 2017 kl. 17:47

Menar du att min skulle kunna vara en sån? Ja, den kanske ser lite bredbladig ut. Växte dock vid en tall som det ser ut på bilden och om jag minns rätt. Fanns nog lite lövsly i närheten, men ingen stor ek. Var i kanten av en glänta i skogen vättande mot en liten hage, så där kan iofs ha växt lite allt möjligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone