Det var gott, men jag vet inte om jag kände någon speciellt kryddig smak. Tyckte den smakade likt gul fingersvamp och det var en av mina favoriter när man fortfarande “fick” plocka den, så jag är nöjd även om jag inte uppfattade det där speciella.
Ska göra gräddsås på resterna idag, så jag får prova hur det smakar.
Jag hittade ett jätteexemplar en gång, det fanns ingen chans att äta upp hela färsk. Jag lade den i bitar i vatten med ättika ett tag för att locka ut alla smådjur. Sedan mixade jag den och frös i små paket. Blandade sedan den tinade svampen i pannkakssmet och gjorde svampplättar. Det blev riktigt gott.(Hämtade idén ur Kalamark/Svenssons Första svampboken.)
Menar du att min skulle kunna vara en sån? Ja, den kanske ser lite bredbladig ut. Växte dock vid en tall som det ser ut på bilden och om jag minns rätt. Fanns nog lite lövsly i närheten, men ingen stor ek. Var i kanten av en glänta i skogen vättande mot en liten hage, så där kan iofs ha växt lite allt möjligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.